Lisa
    Hej! Jag vill söka till socionomprogrammet och kollade därför upp deras antagningspoäng. Jag läser gymnasial vuxenutbildning på komvux, inriktat det samhällsvetenskapliga programmet. Jag såg att antagningspoänget i grupp två var 17,54. När jag räknade ut mitt meritpoäng fick jag 16,7 och när jag räknade ut mitt snittbetyg fick jag 17. Båda verkar vara för låga och nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig till... men jag undrar iallafall vad man ska gå efter?
    • : Okej, finns det något sätt att höja jämförelsetalet om man inte har någon möjlighet att läsa några av de kurser som ger meritpoäng?
    • Mikael : Jämförelsetal höjer du genom att höja betygen i den kurser som räknas in i ditt jämförelsetal.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,
    jag antar att du läser på komvux - mot Examensbevis.
    Det är viktigt att veta hur ditt examensbevis kommer att se ut, alltså - exakt vilka kurser som kommer ingå och vilka betyg i de kurserna.
    *****
    Betyg i Gymnasiearbete (som högst kan vara E) räknas inte in.
    Betyg i alla de övriga kurser som i examensbeviset inte är markerade med "U" (utökad) räknas alla in. Har du några "U-kurser" /extra-kurser/, är det särskilda regler som gäller.
    När man räknat ut snittet som heter Jämförelsetal kan man sedan "plussa på" Meritpoängen >>. Meritpoängen får man (som har examensbevis) endast för godkända betyg i Engelska 7, Moderna språk 3 och 4 och i "högre kurser" i matematik.

    Vilka är "högre" kurser i matematik ?
    Jo, högre än den kurs som just din högskoleutbildning kräver.
    Socionomprogrammet kräver matte 2 därför är det från matte 3 och högre som man får merit för matte.

    Har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde
    Det är med MERITVÄRDET som man konkurrerar i Betygsgrupper I och II.

    Du behöver inte räkna själv. Det gör Antagning.se när du har gjort ansökan till en högskoleutbildning på www.antagning.se

    Det är den uträkningen som Antagning.se gör, som gäller.

    Vad kan man göra om man har för låga betyg?
    Jo, ...

    • Göra Högskoleprovet så många ggr man orkar och hinner
    • Söka till alla orter den "din" högskoleutbildning ges
    • Försöka höja sitt meritvärde
    • Kika på andra utbildningar som inte kräver lika höga betyg.