Mary
    Ja, som rubriken lyder. Vad är skillnaden?
    Jag skulle gärna vilja bli bankchef (jag vet att man dock behöver arbeta sig upp till det) men vilka kurser behövs för att bli bankchef?
    Kan man studera på estet för att sedan bli det eller är det bara ekonomi?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Var god läs i yrkesbeskrivningar på www.framtid.se ex på Yrke/banktjansteman

    Du har ett högtuppsatt mål och om du menar allvar med det, borde du vara mycket intresserad av Ekonomi och i så fall rekommenderas det på gymnasiet EK,ekonomi.

    Men,  egentligen, finns det inte ngt förbud mot att komma in på högskoleutbildning inom Ekonomi eftet ES; dock behöver man godkänt betyg i Matte 3, som ej läses på ES  men kanske går det att välja matte 2b och 3b på ES, eller så måste man komplettera efter gymnasiet.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mary,

    Civilekonom kallas man om man tar examen från civilekonomprogrammet, som är en heltidsutbildning på högskolenivå i 4 år. Läs gärna mer om yrket Civilekonom - framtid.se/yrke/civilekonom
    och
    Nationalekonom - har "nationalekonomi" som sitt Huvudämne (i sin högskoleutbildning: man kan läsa diverse program på högskolenivå eller sätta ihop sin egen utbildning till kandidatexamen). Läs gärna mer om yrket Nationalekonom - framtid.se/yrke/nationalekonom

    Du frågar om det går att gå på ES >> och bli bankchef i framtiden. Och jag håller i princip med Mikael svar (se svar från SYV Mikael); detta för att på ES läser man endast matematik 1b som en obligatorisk kurs. Det är inte alls säkert att det går att läsa matte 2b och 3b (i så fall som Valbara kurser) - det är lärarbrist och rektorerna är tvungna att prioritera de elever, för vilka kurser är Obligatoriska (och för estet-elever är inte mer matte än matte 1b, obligatoriskt att läsa).
    Men även om du på ES skulle få läsa matte 2b och 3b, är ekonomiprogrammet ändå mer passande om du i framtiden vill jobba med ekonomi och speciellt om du vill komma så långt som att bli Bankchef. Mycket god grund i matte och ekonomi krävs för att kunna bli framgångsrik inom bankväsendet.
    En stor fördel är att på EK/ekonomi får eleverna ofta "köra" UF-företag, testa på att bli företagare. Och är man intresserad av ekonomi (och det måste man vara om man vill bli bankchef) - då borde man vilja läsa så mycket ekonomi som möligt och börja med det så tidigt som möligt - och i så fall är det EK/ekonomi >> som gäller på gymnasiet, tycker jag!
    Vänligen och, oavsett vad du bestämmer dig för att läsa på gymnasiet, - Lycka till!
    ANNA