Elina
    Hej!

    Vad är skillnaden på psykolog, teraput och kurator? Jag hade gärna jobbat med något liknande och vet att man måste plugga 5 år för att bli legitimerad psykolog och att det är hög konkurrens så jag undrar om det finns någon liknande linje som gör att man kan arbeta som tex. teraput eller kurator på något sätt. Var finns dessa
    och hur långa är de utblidningarna isåfall?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elina!

    Kurator har oftast grundutbilnding Socionom och sedan antingen rätt arbetslivserfarenhet eller påbyggnadsutbildning efter Socionomprogrammet.

    Terapeut - tror jag du menar Samtalsterapeut /för annars så finns det andra sortens terapeuter - Arbetsterapeut och Fysioterapeut som exempel/. Samtalsterapeut kan också ha grundutbilnding "Socionom" men kan också vara utbildad Beteendevetare (t.ex ha kandidatexamen i Beteende vetenskap och sedan olika påbyggnadsutbildningar).

    Det tar 3 år på heltid att läsa till kandidatexamen. Socionomprogrammet är för närvarande 210 högskolepoäng = heltidsstudier på 3,5 år (7 terminer).

    Du får också gärna kika på utbildning som heter Psykologisk Coach på Högskolan i Skövde och också på yrkeshögskoleutbildningar - t.ex Behandlingspedagog, Integrationspedagog, Stödpedagog. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    Samtalsterapeut kan arbeta som Familjebehandlare. Läs om det yrket här >>>

    (alla "blåa ord" i våra svar är Klickbara länkar).

    Du frågar vad skillnaden är mellan de olika yrkena och det är inte alltid så lätt att förstå och svara på... arbetsuppgifterna för psykolog, samtalsterapeut och kurator "överlappar" varandra.

    Psykolog är i Sverige ett legitimationsyrke, dvs man för att bli legitimerad Psykolog måste ansöka om det hos Socialstyrelsen.

    Samtalsterapeut och Kurator är i dagens läge inte legitimationsyrken och man kan få jobb som samtalsterapeut eller som kurator med lite olika utbildningar i bagaget. Socionomprogrammet är en bra grundutbildning, som ger många olika möjligheter att bygga vidare på och profilera sig mot arbete med t.ex ungdomar, med missbrukare eller med personer som lider av svåra sjudomar och behöver stöd pga det.