Sofia

    Jag är just nu i valet och kvalet kring om jag ska välja sociologi kandidat programmet i Luleå eller sociologiprogrammet i Umeå. Vad jag kan se så får man samma examen. Är det någon skillnad på dom? Tänker mest på om det är lättare att få jobb sen i någon av dom? Ordet "kandidat" känns som att man inte rikgit blir sociolog utan en kategori under.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,
    kandidatexamen kan man ha inom många olika ämnesområden, bl.a inom sociologi. Kandidatexamen betyder att man har med godkänt resultat läst minst 3 år på högskolenivå och av dem minst 3 terminer inom sitt Huvudämne + har kandidatkurs godkänd.
    Läser man i 3 år på högskolenivå, är det inte alltid säkert att man får ut kandidatexamen (ex. om det fattas ngt. för att uppfylla kraven, ex. om man ej läst minst 3 terminer inom sitt Huvudämne).
    Allt som oftast är det ett "extraPlus" att ha kandidatexamen. Det är då definitivt ingen nackdel.

    • : Så ordet kandidat i Luleås utbildning syftar på examen man får? Alltså är utbildningarna likvärdiga?
    • Mikael : Jämför gärna alla kurser som ingår i de 2 utbildningar; se om valbara kurser ingår eller endast Obligatoriska; se om praktik ingår; se om det ingår möjlighet att läsa en termin utomlands, t.ex... Se om den andra utbildningen också leder till Kandidatexamen.
    • Mikael : Jag tänker på boendemöjlighet... det är ju ändå minst 25 mil mellan orterna; är det lika långt för dig att pendla till båda? eller tänkte du flytta? Boendesituationen är tuff just nu; så det måste man ha i åtanke; kanske söka i första hand den utb. där man har lättare att få bostad, är mitt förslag.