Selma
    Hej. Jag har riktig beslutsångest inför mitt gymnasieval nästa år. Min högsta dröm är att bli skådespelerska vilken estetteater är en bra grund inför eftersom man får lära sig grunderna i teater bland annat. Nackdelen är (för mig) att man inte läser moderna språk vilket jag väldigt gärna vill göra och att det är väldigt lite matematik. Jag är ganska bra på matte och tror att jag skulle kunna klara av kurserna vilket gör att det ändå blir en del kurser att lägga till. På de flesta skolor i Stockholms län som jag tittat på verkar också ens programfördjupande ämnen vara förbestämda (varav några av de jag absolut inte vill läsa) vilket gör att jag måste läsa utökat om jag vill läse både matematik och två moderna språk.

    Den andra linjen jag funderar på är samhällsprogrammet. Det är ganska brett och innehåller flera ämnen jag gillar såsom matematik (2), moderna språk och historia. Nackdelen är att på den skolan jag vill gå (södra latin) finns bara inriktningen samhäll vilket gör att man läser bland annat religion och geografi vilket jag avskyr. Sedan vet jag fortfarande inte vad jag "vill bli när jag blir stor" förutom skådis så vet inte om Sam passar mig.

    Finns det några andra tydliga skillnader som ni kan peka ut åt mig och kan ni snälla ge mig lite hjälp ang gymnasievalet. Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Selma!

    Det är mycket bra att du vet vad du vill - spela teater men samtidigt läsa matte och moderna språk. Det är möjligt att på Estetiska programmet läsa mer matte än som man obligatoriskt läser på Estetiska programmet.

    Man får också läsa Moderna språk. Ta och titta på programplan för Estetiska programmet. Alla elever på Estetiska programmet väljer 500 poäng programfördjupande kurser. Det är 5 stycken normalstora kurser.

    Det är tillåtet att läsa Matte 2b, 3b och 4 samt Moderna språk. Du kan, alltså, inom programfördjupningen på ES läsa 3 extra matte kurser och så kan du också samtidigt läsa fyra stycken kurser i Moderna språk /2 inom programfördjupningen och 2 till inom Individuellt val/.

    Skillnad mellan Samhällsvetenskapsprogrammet och Estetiska är att man på SA måste läsa matte 2b och moderna språk, men på Estetiska - FÅR läsa mer matte och får läsa moderna språk.

    Du kan läsa minst lika matte & moderna språk på Estetiska programmet som på Samhällsvetenskapsprogrammet. Matte 2b och även 3b erbjuds i princip alltid på alla skolor på Estetiska programmet. Moderna språk erbjuds också att välja till /beror lite på tillgång till lärare från skola - till skola/.

    Södra Latin, en skola som du är intresserad av, skriver på sin hemsida att man - genom tillval - kan på Estetiska programmet få samma behörighet som på samhällsvetenskapsprogrammet, vilket betyder att man får i alla fall läsa Matte 2b.  Angående möjlighet att läsa Moderna språk på ES på Södra Latin, råder jag dig fråga på skolan.

    Om du inge gillar geografi och vill inte läsa mer religionskunskap än nödvändigt, då är inte så bra att söka till SA, inriktning Samhällskunskap - där de kurserna är obligatoriska.

    Har du kikat på Fryshusets gymnasium, Internationella Engelska gymn., Kulturama, Stockholms Estetiska gymn. och/eller Viktor Rydberygs gymn.? Alla dem erbjuder ES, teater i Stockholm.

    Jag råder dig fråga på alla de skolorna (och kanske på några till som ligger inom pendlingsavstånd för dig) om du skulle kunna läsa moderna språk och mer matte, än det som är obligatoriskt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i ditt beslut om ditt gymnasieval!

    ANNA

    Alla de kurser som Skolverket har bestämt att de får läsas som Programfördjupande på ett viss gymnasieprogram, kan erbjudas på gymnasiet.

    Ingen gymnasieskola kan erbjuda alla de kurser som teoretiskt sett får läsas, det är för många kurser och är en praktisk omöjlighet för en skola att klara av. Därför skapar skolorna egna (begränsade) listor på vad som eleverna får välja mellan för kurser. Och så finns det ett antal gymnasieskolor som "väljer åt eleverna" och säger att "Här har vi profil KRIMINOLOGI eller AKUTMEDICIN eller LEDARSKAP" och så får man i bästa fall välja mellan 2 eller 3 profiler som att man väljer "fyrarättersmeny" - där förrätt, huvudrätt, sallad och efterrätt + dryck är förutbestämda och du kan välja Meny1 eller Meny2 eller Meny3. Och på några få skolor så är det bara Meny 1 som finns - "take it or leave it"... så när du söker till gymnasiet, så vet du på förhand vad du (och alla andra i din klass) skall läsa för kurser under alla 3 årskurser.

    Det finns fördelar för både skola och elev när kurserna är förutbestämda. Visst är det skönt att kunna välja men det finns också nackdelar för elever när det finns val.

    Om kurserna är förutbestämda, är det billigare och bekvämare för skolan och resurser kan läggas på andra saker. Inga elever blir sura för att de inte fick läsa någon kurs som de önskade - för att alla läser samma och man visste det på förhand.

    Hur din gymnasieskola gör (ger viss valmöjlighet eller har förutbestämda "profiler") får du ta reda på skolan. Om jag har missuppfattat din fråga, ber jag om ursäkt för det. Du får gärna förklara lite mer ang.vad du undrar över, och så gör vi ett nytt försök att svara i så fall! :)

    • : Okej. Tusen tack för svar :)
    • : Men vad gäller angående förbestämda kurser inom programfördjupande. När jag poängplanen för just teater på södra latin så är de fördjupande kurserna redan förbestämda. Kan man ändra de på någon sätt eller måste man läsa de, annars kan jag ju inte läsa vissa kurser som jag vill (T ex matematik 2,3 och 4j
    • Anna : Vilka kurser som är förutbestämda på Södra Latin? Hur fick du veta att de är förutbestämda? Kan du skriva av den listan och skicka till oss, så får vi se...
    • : Jag hittade den här listan (hoppas länken fungerar) http://sodralatinsgymnasium.stockholm.se/sites/default/files/es_teater_ar_2015.pdf
    • : De verkar ha lagt till Matematik 2 under programfördjupning redan men undrar om man måste läsa till exempel röst och regi
    • Mikael : Timplan som du skickade är "prliminär" och den är för klass som började i år, dvs de som läser åk1 i år - se längst upp lå 2015-16. Det är inte alls säkert att det blir samma plan nästa år. Du bör fråga på skolan. Du kan gå på Mingel 27april - på Södra Latin, men det är 2mån dit. Så jag råder dig ta kontakt med skolan nu och fråga.
    • : Okej. Tack för svar :)
    • : Men om vi säger att timslagen kommer att bli densamma nästa år, betyder det då att man måste läsa alla de kurserna som är förbestämda inom programfördjupande?
    • Anna : Jag är inte helt säker på vad du menar, men ska försöka svara i alla fall - i mitt utökade svar. Kommer inom kort. :)
    • : Okej, tusen tack för svaret du gav. Du svarade på exakt det som jag undrade över. Tack! :)
    • Julia : Bra att du fick svar på dina frågor! Lycka till!
    Läs alla kommentarer