Emelie
    Hej!
    Jag har en fråga angående slutbetyg. Jag har letat igenom alla frågor som handlar om slutbetyg, men ändå förstår jag inte.
    Jag tog studenten 2011 och har efter det jobbat och rest.
    Men nu är jag intresserad av att börja studera. Jag läste 2500 poäng på gymnasiet och har ett papper där det står ”slutbetyg”.
    Men jag förstår inte, är det det som är själva slutbetyget? Måste jag göra någonting med det 2020? Jag förstår inte vad som händer efter 2020? Försvinner mina betyg då?

    /E

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    jag råder dig ta ditt Slutbetyg till komvux, träffa SYV där och få det bekräftat att du har eller inte har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET.
    Info som du kan lita på finns på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg och där står det bl a att om du har Grundläggande behörighet, då är det helt lugnt; men om du inte har Grundläggande behörighet - behöver du uppnå den innan 1 juli 2020, för att det går sedan inte komplettera för Grundläggande behörighet (gäller de som har Slutbetyg).
    Betygen "försvinner" ju inte, självklart... om om du ej har Grundläggande behörighet och innan innan 1 juli 2020 lyckas komplettera för att få Grundläggande behörighet, blir det /eller kan bli/ svårt att komma in på högskola/universitet i Sverige för dig.

    *******
    På Antagning.se - länk ovan i mitt svar, står det bl a:

    Grundläggande behörighet = det du måste ha

    Du som har slutbetyg från ett fullständigt nationellt eller specialutformat program i gymnasieskolan har grundläggande behörighet till högskolestudier om du har lägst betyget Godkänt i:

    • minst 2 250 gymnasiepoäng

    • Engelska A/Engelska 5 (eller högre nivå)

    • Matematik A/Matematik 1 (eller högre nivå)

    • Svenska A/Svenska 1 och Svenska B/Svenska 2. Svenska 3 kan ersätta någon av kurserna i svenska. Samma regler gäller för Svenska som andraspråk.

    Om du saknar något av det här kan du komplettera för att uppfylla kraven för grundläggande behörighet.

    För dig som inte uppfyller kraven senast 1 juli 2020

    Om du inte uppfyller de här kraven för grundläggande behörighet senast den 1 juli 2020 skärps kraven så att du dessutom måste ha godkänt betyg (E) i Svenska 1, 2 och 3 eller Svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 5 och 6 och Matematik 1, eller godkänt i motsvarande äldre kurs (observera att för Svenska 3 finns ingen motsvarande kurs). Du måste även uppfylla kravet på lägst betyget Godkänt i minst 2 250 gymnasiepoäng.

    Reducerat program räcker inte

    Du som har avslutat gymnasieskolan med ett reducerat program efter den 1 januari 2010, blir inte grundläggande behörig. Vänd dig till komvux för att höra vad som krävs för att du ska få ut ett nytt slutbetyg. Du kan behöva läsa till en eller några kurser.