Atiq

    Hej allihopa!

    Jag har gått ut gymnasiet i somras och funderar faktiskt på att söka en utbildning på högskola/universitet till hösten. Men samtidigt är jag lite smått orolig för att mitt meritvärde (som är 14) inte verkar räcka till att komma in på den utbildning som jag inte bara gillar utan även älskar att komma in på, och den är civilingenjörsutbildningen på KTH. Dessutom saknar jag tyvärr betyg i tre olika ämne (Matte 4, Fysik 2 och Kemi 1) som jag måste ha minst ett E i varje, men det har jag nu bestämt mig för att komplettera på Komvux. Vilken utbildning tror Ni att jag kan komma in på med det meritvärdet jag har nu färdigt? Vad behöver jag göra annars då för att kunna ta mig in i civilingenjörsutbildningen på just KTH? Vilket meritvärde krävs det för att man ska kunna bli behörig till det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Atiq,
    betyg i Kemi 1, Fysik 2 och Matematik 4 kommer också räknas in i ditt jämförelsetal; försök därför få så höga betyg du kan i de kurserna.
    Gör också högskoleprovet, är mitt råd.
    :::::::::::::::::::::::::::::
    Exakt hur höga betyg som ger plats på olika högskoleutbildningar går inte med säkerhet att säga på förhand. Det är i konkurrensen som antagningsgränser uppstår och man - i efterhand - vet vad det blev.
    Som Obehörig, kan man inte antas till en högskoleutbildning, även om man får högt resultat på högskoleprovet.
    :::::::::::::::::::::::::::::

    Ansökningsperiod till hösten börjar den 15 mars - kl.13.00 - och man kan söka högskoleutbildningar t o m 16 april men sedan kan man Komplettera t o m 21 juni. Om du tror att du till 21 juni 2018 kan skaffa dig godkända betyg i kemi 1, fysik 2 och matematik 4, råder jag dig att söka högskoleprogram med start hösten 2018.

    Det är inte farligt att söka, även om man inte kommer in... då vet du i alla fall att du gjort vad du kunnat, men som Obehörig kan man inte komma in på en högskoleutbildning. Däremot kan yrkeshögskola ta in obehöriga, i "fri kvot".

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA