Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mohammed,
    grundläggande behörighet får du om du tar ut Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram eller från ett yrkesprogram /med godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6/.

    Sjuksköterskeprogrammet kräver för Särskild behörighet - godkända betyg i Matematik 2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2.
    I stället för Naturkunskap 2 kan man ha en kombination av Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1.
    Så du behöver, utifrån info i din fråga, få godkänt betyg i kemi 1 eller i naturkunskap 2, för att uppnå Särskild behörighet till ssk-programmet.