Ronja
    Hej! Jag går sista året på estetik och media högskoleförberedande. men har knappt varit i skolan och med dåliga lärare + struligt hemma har det varit svårt.
    Jag undrar nu vilka ämnen man måste vara godkänd i för att klara gymnasiet? ex svenska 2? Nu är det bara några bevckor kvar till studenten. och har inte fått en ända f varning men samtidigt vet jag att jag tillexempel inte varit med på svenska 2 nationella prov.

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,

    jag beklagar att du har det struligt hemma och att du upplever att du har haft otur och haft inte de allra bästa lärare! :)

    Du skriver om svenska 2, men jag undrar om det inte är så att du nu läser svenska 3? Om det är ett högskoleförberedande gymnasieprogram, då ingår det både svenska 1, 2 och 3 som obligatoriska kurser och godkända betyg i alla de tre svenska kurser krävs /bland annat/ för att uppnå kraven för examensbevis>>.

    Det är inte så bra att du missade det nationella provet. Det är möjligt att du måste skriva omprov, om din skola så tillåter. I annat fall tror jag att du riskerar F i betyg. Oavsett om det är svenska 2 eller 3 - är det i detta fallet "samma sak" - för att du måste ha godkända betyg i både svenska 2 och 3.

    De lösningar som finns är att du pratar med rektor om hen kan ansöka om förlängd undervisning så att du ska kunna läsa på gymnasiet även under nästa år.
    En annan lösning är att du tar ditt Studiebevis och går till komvux där du ansöker om att läsa kurser för att få ut examensbevis från komvux.

    Ännu ett alternativ är att hitta en folkhögskola med intressant för dig/passande profil.

    Det finns ännu fler alternativ; du är fortfarande tillräckligt ung för att på nytt ansöka till åk1 på gymnasiet men för det måste du tyvärr hoppa av din utbildning i åk3 nu, innan läsåret är slut. Om du fullföljer hela läsåret, kan du inte bli antagen till åk1 på nytt. Om det är ngt. du kan tänka dig att göra - lägg in din ansökan till åk1 inom Omvalsperioden i så fall; gör man "sen ansökan" kan det bli ganska så svårt att få studieplats. Så vitt jag förstår, så är sista dag i omvalsperioden i ditt län - 15 maj. För mer info kan du kontakta antagningskansliet i ditt län>>>.

    Du kan också "ta de betyg du får" nu i början av juni och försöka få jobb. Vilka yrken som inte kräver eftergymnasiala utbildningar och många ggr inte heller fullständiga gymnasiebetyg - kan du se bl a på gymnasiekompetensyrken>>.

    Vänligen

    L. :)