Shann
    Hej, jag vill utbilda mig till ämneslärare för gymnasiet, jag tänkte på engelska och kanske historia eller tyska. Iallafall så måste jag börja välja individuellt val och programfördjupning inför 2:an och 3:an i gymnasiet. Jag undrade vad jag ska välja och vad som kommer hjälpa mitt chans att nå mitt mål best. Vad behöver jag för att kunna utbilda mig till gymnasielärare ?

    Tack i förväg !

    1 Svar

    My SYV

    Hej Shannon,
    om du läser på ett Högskoleförberedande program på gymnasiet nu, då ingår det alla kurser som du behöver för Grundläggande behörighet men Särskild behörighet är olika för olika utbildningar på eftergymnasial nivå.
    Du är intresserad av att bli gymnasielärare med undervisningämnena engelska, historia och/eller tyska. Jag råder dig därför att välja läsa Engelska 7, och så mycket Historia och Tyska du kan.
    Om din skola erbjuder läsa Historia 2a och/eller Historia 2b(kultur) och/eller Historia 3*** - ta chansen och läs alla de kurserna och inom tyska - läs så långt "upp" i kurserna som din skola kan erbjuda. Det finns upp till Tyska 7 inom gymnasie-tyska, men det är extremt sällan som kurser högre än tyska 5 erbjuds; t o m tyska 5 inte är en vanlig kurs; allt som oftast erbjuder gymnasieskolorna upp till tyska 4.
    För formell behörighet, för att bli lärare i Tyska, krävs det idag godkänt betyg i Tyska 3, ej högre. Men det är bra att kunna så mycket tyska man kan, om man vill bli lärare, tänker jag.

    För formell behörighet, för att bli lärare i historia, krävs det idag godkänt betyg i Historia 1b, ej högre.
    För formell behörighet, för att bli lärare i engelska, krävs det idag godkänt betyg i Engelska 6, ej högre.

    Behörigheter till lärarutbildningar kan, givetvis, ändras... och högre kurser i dina kommande "undervisningsämnen" kan börja krävas, men om de inte höjs och inte krävs - är det ändå bra att kunna så mycket som möjligt inom sina blivande undervisningsämnen, tänker jag.
    __________
    *** Historia 3, 100 poäng, som bygger på kursen historia 2a eller kursen historia 2b – kultur, dvs man behöver inte läsa båda historia-kurser på nivå 2, utan det räcker med att läsa en av kurserna på nivå 2, dvs 2a eller 2b för att bli behörig (få tillräckliga förkunskaper) till Historia 3.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Lycka till
    My