Daniel
    Hej!
    Jag funderar över att gå ekonomi men jag vill jobba utomlands när jag blir äldre och man läser ju mycket om svenska lagar och annat som hör till sveriges system men inte andra länder.
    Borde jag gå ekonomi?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,

    att vilja jobba "utomlands" är väldigt brett - vilka yrken och i vilket land? Det finns uppskattningsvis ca 8 000 yrken. Och vissa yrken finns bara i något eller några länder, inte överallt.
    Du har rätt i att svenska lagar gäller i Sverige. Dock kan man inrikta sig på "internationellt rätt". Vet du med dig att du helst vill jobba utomlands, kanske det är smartare att läsa ekonomi-inriktning inom ekonomiprogrammet och inte inriktning juridik.

    Läs så mycket engelska du kan och även så mycket matte som du kan. Det är gångbart i alla länder.

    Vänligen

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : jag vill bli inom företagande, men är det inte viktigt att man kan lagarna i det landet?
    • : Jag vill bli egenföretagare***
    • Anna : "Egenföretagare" är ett mycket brett begrepp; man kan t.ex driva ett café; eller hunddagis; eller tillverka och sälja handgjorda väskor; eller driva fastighetsmäklarfirma; eller översättningsbyrå. Det är extremt många olika verksamheter som man kan driva som egenföretagare. Man behöver inte bli jurist bara för att kunna driva ett företag.
    • : okej tack, känner mig inte like efterbliven :)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer