Emma
    Jag har en masterexamen i biologi, vilket inkluderar kurser i bland annat kemi, genetik, zoofysiologi, cellbiologi osv.
    Jag har svårt att få jobb med min examen, men ser att det eftersöks många biomedicinska analytiker. Är det möjligt för mig att räkna in en del kurser från min nuvarande utbildning, komplettera för att bli biomedicinsk analytiker?
    Vem bör jag ta kontakt med för att fortsätta på denna bana?
    Finns det några möjligheter att läsa detta på deltid eller distans, då mitt csn är slut?

    Vilka andra banor, förutom lärare, vore möjliga för mig för att underlätta mina möjligheter att få jobb?
    • Ludmila :

      Har du masterexamen från ett svenskt universitet? I annat fall kanske du behöver värdera/validera (tillgodoräkna) din utbildning för att "översätta den" till en svensk examen.

      Är du med i någon fackförening? med din bakgrund är det kanske Naturvetarna som är "din" fackförening. Om du är med i facket eller kommer att gå med, vänd dig även till facket. Exakt vad de kan göra för dig, är det svårt att säga. Kanske kan du söka anställning inom facket? De har ju en organisation som arbetar med fackliga frågor och anställer folk. Det är i alla fall ngt. att tänka på, kanske... Om inte annat, så har de en lista på Lediga jobb för naturvetarna >> på sin hemsida.

    • :

      Jag har en examen från Stockholms universitet. Masterexamen i biologi, inriktning molekylära livsvetenskaper inom växtfysiologi.

      Alla dessa yrkestitlar (forskningsassistent, doktorand, laboratorieingenjör, etc) som ni tipsar mig om, har jag sökt och får inga svar. Jag får endast jobb inom skolväsendet eller sådant som jag är totalt överkvalificerad för (telefonförsäljning och dylikt). Inom mitt faktiska fält får jag bara sommarjobb, inget annat.

      Därför antar jag att konkurrensen inom branschen jag är utbildad inom är för hård. Vilket i och för sig varnades för när jag började studera, men jag förstod inte vidden av problemet då.

      Min fråga gällde: vem kan jag vända mig till för att få reda på vilka andra utbildningar med högre efterfrågan jag redan har "halvvägs" och därför inte behöver studera hela programmet? (Biomedicinsk analytiker, miljöskyddsinspektör, apotekare?)
      Kan jag vända mig till SYO på Stockholms universitet, trots att det är flera år sedan jag tog min examen där?

      Jag har arbetat flera år som obehörig lärare på gymnasiet, och försöker nu fly från att arbeta med grund- eller gymnasieskola.

    • Anna : Sommarjobbet kan leda till fortsättning. Känner flera fall då sommarjobb övergick - på sikt - in i tillsvidareanställning.
    • Anna : Du får givetvis vända dig till studievägledare på alla lärosäten, däribland på Stockholms universitet. Dock är vår erfarenhet, tyvärr, den att det ges inte Förhandsbesked, utan de svar man får att "Sök till programmet, ex. Apotekarprogrammet eller BMA eller Miljöskyddsinspektör eller vilket program man nu är intresserad av, och om du blir ANTAGEN, ansök om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och det är först då som man kan få svar om vilka delar av utbildningen som man kan slippa läsa. Det som utbildningsansvariga säger till oss är att det måste "i princip" vara samma kurs som man redan har betyg i; eller om det är en "valbar termin" inom programmet och då kan man tillgodoräkna sig den terminen, om man redan har kurser som passar in. Jättetråkigt att det inte finns färdiga lösningar eller kompletterande utbildningar på det sättet som du önskar/söker.
    • Anna : Vet inte om det skulle passa dig, men se över andra utbildningsformer, ex. Folkhögskola och Yrkeshögskola - på folkhögskolorna är det folk som är över 18 år, alltså, vuxna, som läser och miljön/atmosfären är rätt annorlunda; det är inte omöjligt att du kan trivas med att jobba på en folkhögskola.
    • : Ja, jag har haft samma sommarjobb i ungefär 7 år. I form av lärarasssistent på en sommarkurs, som bara går i juni. Just det jobbet finns alltså inte ens resten av året.
    • :

      Kan ni snälla svara på min fråga istället: Hur tar jag reda på vilka kurser jag kan tillgodoräkna om jag skulle plugga till t ex biomedicinsk analytiker eller apotekare? Hur ser jobbsituationen ut där?

      Jag är mycket väl insatt i hur det ser ut för biologer, majoriteten av mina kursare har behövt göra något helt orelaterat eller plugga om, ni behöver inte tipsa mig om arbetsförmedlingen eller jobb jag redan sökt. Vänligen håll er till ämnet istället för att peppa mig till att göra det jag redan gör (dvs, söka alla jobb inom mitt fält).

    • Daniel :

      Vi på Fråga SYV är "allmänna vägledare" som vet "lite om mycket" men inte mycket om just högre naturvetenskapliga utbildningar; den kunskap som du efterfrågar, har tyvärr inte vi... suck! Du är mycket mer "Expert" på högre naturvetenskapliga utbildningar än vi här, på Fråga syv är. Vi vill hjälpa dig men jag tror tyvärr inte vi kan göra det. Det är alltså, fel forum för den typen av frågor, är jag rädd.

      Det enda jag kan tänka mig skriva som förhoppningsvis kan vara till hjälp - ta och jämför kursinnehåll (de kurser som du har godkända betyg i med de program som du tror är "liknande" din utbildning); om kurser har samma namn, då är det samma kurser och du ska inte behöva läsa om dem.
      Vilka kurser som läses inom olika program kan inte vara hemlig info; ligger den inte synlig på hemsidan, be de utbildningsansvariga ge dig den info (jag tror inte de kan vägra). Sedan blir det att söka och Komma in på programmet - man måste tyvärr konkurrera på "samma villkor"; jag tror dock att du kan få mycket högt resultat på högskoleprovet (med den utbildningsbakgrund som du har).

    • Daniel :

      Ang. hur lätt eller svårt det - om några år - blir att få jobb inom olika yrken är det "gissningar",ingen vet ju det exakt. Man tror att det blir fortsatt god arbetsmarknad för Arbetsmiljöingenjörer, Biomedicinska analytiker, Data- och systemvetare, Dietister och Nutritionister, Djursjukskötare, Kemister, Matematiker och Statistiker (det är de Naturvetenskapliga yrken som har god framtida arbetsmarknadsprognos) men egentligen är det ju ingen som kan ge några garantier.

    Läs alla kommentarer

    3 Svar

    Saga SYV

    Hej Emma,
    den vanliga vägen är att man söker till det programmet, BMA-programmet, alltså - och när man är ANTAGEN, ansöker man om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får då svar om man kan hoppa över delar av programmet och i så fall vilka delar. Utbildningsansvariga brukar inte vilja ge några förhandsbesked, för att det är mycket jobb för dem, och sedan kanske personen inte ens kommer in, och då har de gjort mycket i onödan, tycker de. Men du får givetvis kontakta de institutioner som ger BMA-programmet och ställa din fråga direkt till dem.
    ****
    Du frågar också var man med din utbildning kan få jobb, förutom "skola".
    Jag tänker på t.ex avancerad administration - ex. som utbildningsadministratör inom högskola/universitet, kanske framförallt där utbildningar inom ditt område ges; även som studievägledare på de institutioner (det finns ännu inget krav på att SYV på högskolenivå ska ha just SYV-examen, utan arbetsgivare kan anställa vem de tycker passar bäst). Det är inte omöjligt för dig att få anställning som SYV på en gymnasieskola som erbjuder Naturvetenskapsprogrammet - kanske i första hand spetsutbildning inom NA (för du är ju expert på det område), men du skriver "utanför skola"... då är det olika projekt som kan finnas eller som du kanske själv kan dra igång, tänker jag...
    Läroböcker för gymnasieelever som läser kurser i biologi, kemi och naturkunskap - någon skriver ju läröböckerna och så kommer det nya rön och de behöver revideras; det är inte helt "utanför skolan" men du vill kanske kika på det alternativet också.
    ***
    Känner du till www.matteboken.se - de erbjuder hjälp i matte; Mattecentrum driver Räknestugorna i ca 30 städer... jag tänker på att man skulle kunna utöka hjälpen till att ge den även inom andra naturvetenskapliga ämnen och i så fall kommer de behöva projektledare för det.

    Assistent inom forskning kanske du själv har tänkt på redan? Kika gärna på Forskarassistent > & Forskningsassistent >

    Jobben i Naturreservat och Naturparker
    kika ex. på yrkesbeskrivningar yrke/park-ranger > och Naturbevakare>

    Jag ska också kontakta några sakkunniga och hoppas kunna återkomma till dig inom kort!
    Vänligen

    S.

    SYV-besökare SYV

    Biologer kan också bli egnaföretagare och t.ex driva konsultfirmor med biologisk inriktning.

    Exempel på arbetstitlar som man kan ha med grundutbildning "biolog" är bland annat: Etolog, Entomolog, Farmaceut, Geobiolog, Sinnesbiolog, Hydrobiolog,
    Beredningsfarmaceut, Djuransvarig, Forskare/mykolog, Ämneslärare, t.ex NO-lärare, Drug Safety Specialist, Research Scientist, Medical writer (medicinsk journalist), Toxicolog, Konsult inom natur och miljö, Miljöutredare, Molekylär biotekniker, Marinbiolog, Kommunekolog, Fiskerikonsulent, Fiskeribiolog, Fiskerikontrollant, Fiskerihandläggare, Miljö- och hälsoskyddsinformatör, Produktspecialist, Forskningsingenjör, Laboratorieingenjör, Vetenskaplig intendent, Museiintendent (museitjänsteman eIIer museipedagog), Forskare, Biträdande forskare, Forskarassistent, Forskningsrådgivare, Forskningssekreterare, Forskningskoordinator, Utbildningsadministratör (t.ex Institutionsadministratör på högskola/universitet), Studievägledare, Informatör, Laboratorieassistent, Miljösamordnare, Miljödirektör, Projektledare, Universitetslektor/högskolelärare, Utredare, Forskningskommunikatör, Clinical Operation Manager, Miljöinspektör, Miljökonsult (inom natur- och kulturvård), Product Safety Administrator/Safety Adviser Dangerous Goods, Ekolog, Samordnare Agenda 21, Laboratorieingenjör, Miljö & Hälsoskyddsinspektör, Näringsexpert (ex.i djurparken), Kustbevakare, Konditionskonnässör, Institutionstekniker, Vegetationskartör, Kvalitetschef, Limnolog, Miljövårdshandläggare, Reservatsförvaltare, Naturvårdshandläggare, Lantbrukskonsulent, Vattenekolog, Miljöchef, Miljöinspektör, Föreläsare, Naturvårdsbiolog, Förste Intendent, Rådgivare, Klinisk prövningsledare, Senior Research Assistant, Patentingenjör, Patentkonsult, Patentombud, Departementssekreterare, Radiokemiingenjör, Molekylärbiolog, Associate Scientist, Kvalitetsansvarig, Researcher: Sustainability & Environmental Stewardship, Skogskonsulent, Forskningsbiträde, Utredare/Laborant, Forensisk Generalist (forensiker), Project Advisor, Näringslivsutvecklare, Tekniskt ansvarig för analysinstrumnet inom kromatografi, Säkerhets- och kvalitetsansvarig, Marknadskommunikatör, Projektledare i skogskemi, Senior Systems Developer/Competence manager, Mikrobiolog, Medicinsk mikrobioIog, Naturvårdshandläggare, Rektor, Akvarietekniker, Miljö- och kvalitetschef, Asepttekniker, Medical Affair Manager.

    Du frågade också om miljö och hälsoskyddsinspektören.

    Du får fråga en studievägledare på de institutioner där den utbildningen ges; det är möjligt att du är behörig för masterprogram miljö och hälsskydd, det är yrkesinriktad utbildning som hjälper de som vill vara miljöinspektörer. Nedan - länk - till beskrivningen av utbildningen på Göteborgs Universietet_

    https://www.google.com/url?q=https://science.gu.se/utbildning/kurser-program/Miljo-_och_halsoskydd&source=gmail&ust=1550948600670000&usg=AFQjCNGQOLgvzh09qzg13wnX7yjPLDwNQQ">https://science.gu.se/utbildning/kurser-program/Miljo-_och_halsoskydd

    Det kan hända att du egentligen behöver just gå den ES2408 kursen.

    Förkunskapskrav:

    Alt 1. 180 hp godkända varav 90 inom naturvetenskap (dvs kemi, biologi, geovetenskaper, miljövetenskap med naturvetenskaplig inriktning, fysik).

    Alt 2. 180 hp inom ingenjörsutbildning med tonvikt på miljö och minst 90 hp inom naturvetenskap.

    Alt 3. 180 hp inom lärarutbildning med minst 90 hp inom naturvetenskap.

     Alt 4. 180 hp inom miljövetenskapligt program.

    Alt 5. 180 hp inom geografi med minst 90 hp inom naturvetenskap.

     För alla fem alternativen krävs dessutom från Gymnasiet Biologi 2, Kemi 2 och Matematik 3 samt språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska B/Engelska 6.

    Daniel SYV

    hej Emma,
    jag vill råda dig kika på några Yrkeshögskoleutbildningar, ex. hvilan-utbildning/konsulterande-arborist-european-tree-technician som går på distans på halvtid under 2 terminer.
    Eller vasterbergslagens-utbildningscentrum-vbu/miljo-och-va-teknik-ludvika - som också går på distans, men då på 100% och under 2 år.
    Just Yrkeshögskoleutbildningar är kända för att snabbt ge jobb! Detta pga flera anledningar: de är mycket inriktade på just Arbetsmarknadens behov och innehåller ofta Praktik och man får ofta jobb på sin praktikplats eller via den.

    På tal om praktik, om du skulle kunna komma in på Praktik på någon arbetsplats - kanske med hjälpa av Arbetsförmedlingen, så kanske de blir en väg in i jobbet!
    Hälsningar

    D:

    hej, du skriver i din kommentar: Min fråga gällde: vem kan jag vända mig till för att få reda på vilka andra utbildningar med högre efterfrågan jag redan har "halvvägs" och därför inte behöver studera hela programmet? (Biomedicinsk analytiker, miljöskyddsinspektör, apotekare?) - och här tänker jag så här: jämför kursinnehåll (de kurser som du har godkända betyg i med de program som du tror är "liknande" din utbildning); om kurser har samma namn, då är det samma kurser och du ska inte behöva läsa om dem. Vilka kurser som läses inom olika program kan inte vara hemlig info; ligger den inte synlig på hemsidan, be de utbildningsansvariga ge dig den info (jag tror inte de kan vägra).
    Sedan blir det att söka och Komma in på programmet - man måste tyvärr konkurrera på "samma villkor"; jag tror dock att du kan få mycket högt resultat på högskoleprovet (med den utbildningsbakgrund som du har).
    Hälsningar
    D: