Åsa
    Hej,
    jag har läst 3 årig ekonomisk linje och undrar vad jag behöver komplettera om jag vill läsa upp till Naturvetenskaplig linje? Vilka ämnen saknar jag och kan jag läsa in dessa på komvux? mvh Åsa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Åsa,
    på Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet finns numera 2 inriktningar, som skiljer sig åt rätt mycket.
    På inriktningen Naturvetenskap läser man upp till och med Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2  - obligatoriskt.
    På den andra inriktningen "naturvetenskap och samhälle" - "slipper" man läsa högre upp än matematik 3c, fysik1a, kemi 1 och biologi1.
    Så, frågan är Vilken av de behörigheter skulle du behöva?
    För läkarprogrammet, tandläkarutbildningar, veterinärptogrammet, marinbiologprogrammet och liknande högskoleutbildningar krävs det som Särskild behörighet godkända betyg i matematik 4, fysik2, kemi2 och biologi 2.

    Jag vet inte exakt vilka betyg du har från 3-årig ekonomisk linje, men gissar på att du behöver komplettera inom matematik, fysik, kemi och biologi. Det är troligtvis så att du behöver börja med Kemi 1, Fysik 1b1 eller fysik 1b, biologi 1 och någon matte-kurs (exakt vilken mattekurs du kan börja med kan delvis även bero på hur mycket matte du "minns" nu - du kanske lärde dig mycket mer än vad dina betyg säger, eller så kanske du glömde en del).
    Kika gärna på mattekurser på Matteboken.se - du kan genom att räkna igenom en del uppgifter i några kurse själv uppskatta på vilken nivå dina mattekunskaper ligger.
    På inriktningen Ekonomi på ekonomiprogrammet på gymnasiet läser dagens ungdomar upp till och med Matematik 3b >>. Det är mycket möjligt att du kan all innehåll i matte 3 på matteboken.se, vilket i så fall är jättebra och du kan på komvux ansöka till att läsa Matematik 4.

    Råd som jag kan ge dig är att du bokar tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd; tar med dig alla dina tidigare betyg och diskuterar tillsammans med SYV vilka kurser du kan ansöka om på komvux.
    Förutom komvux är det på folkhögskolorna som relevant undervisning kan erbjudas. Dock brukar man på på folkhögskolorna läsa på heltid under minst ett läsår - och ansökan gör man på våren för att börja på hösten.