Lovisa
    Vad för program behöver jag läsa för att bli kriminalpsykolog? Behöver jag läsa kandidat+magister? Hur lång tid tar respektive på heltid? Hur ser jag om det erbjuds jobb inom kriminalpsykologi? Vad kan man plugga sig till bortsett från kriminalpsykolog efter kandidat+magister? Tacksam för svar :)

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Lovisa, kika gärna på yrkespresentationerna: psykolog och kriminolog samt rättssociolog

    Många yrken bl.a de ovan nämnda - kan "gå in i varandra", beroende på exakt var man jobbar. Innehåll i arbetsuppgifterna kan förändras över tid och vara olika under olika perioder... Även nya arbetsuppgifter och nya yrken kan tillkomma.

    Tips/råd: läs mycket inom områdena Psykologi, Kriminologi och Rättsvetenskap - så mycket du kan, både i skolan och på egen hand (självstudier). Senare - när det blir dags att välja utbildning på eftergymnasial nivå - kan du dels se exakt vilka utbildning finns att söka då (utbildningsutbud förändras ju...) + du kan mer inom de kunskapsområden och kan då välja "mer rätt" utifrån den kunskap du har och enligt dina intressen (som kan utvecklas och förändras pga du växer, mognar, lär dig mer + att omgivningen förändras också) - det är inte omöjligt att du om några år vill satsa på ngt. annat eller så blir du ännu mer säker på att psykologi/kriminologi är rätt område för dig.