Wilma
    Hej! Jag har ett stort intresse för att skapa och producera samt organisation, särskilt när det gäller litterära verk. Därför funderar jag på om förlagsredaktör eller något liknande skulle kunna passa mig. Allt där man får läsa skönlitteratur, manus osv är av stort intresse för mig. Ledarskap, korrekturläsning och kreativitet är också något som jag skulle vilja jobba med. Vad krävs för att nå ett sådant yrke? Vad bör jag plugga efter studenten? Finns det andra yrken som skulle kunna passa mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,
    kika gärna på yrkespresentationerna:
    Förlagsredaktör >> där rekommenderad utbildning är:
    Akademisk examen med litteraturvetenskap och/eller svenska som huvudämne

    och andra Bokförlagsyrken.

    Utifrån dina karriärmål, rekommenderar jag att du söker att på högskolenivå läsa litteraturvetenskap och/eller svenska språket.
    Utbildningsutbud av högskoleutb., som startar HT-19, kommer att fastställas till 15 mars 2019 då ansökn.period börjar. Men redan nu går det att se många högskoleutbildningar som har beslutade framtida starter på www.studera.nu

    Vänligen
    ANNA