Anna
    Hej! Jag har gått ut grundskolan med betyg men jag gick aldrig på gymnasiet. Hur ska jag nu göra för att kunna läsa på högskolan? Jag vill läsa grundlärarprogrammet. Men säg om man läser in några enstaka ämnen på komvux räcker det för behörighet? Vad behöver man ha för behörighet? Tacksam för svar mvh Anna
    • Anna : Har du 3-årig arbetslivserfarenhet? I så fall kan möjlighet finnas att rätt så snabbt bli behörig. I annat fall måste du läsa 3 år på gymnasial nivå.
    • : Ja arbetslivserfarenhet har jag fast inte inom det området tyvärr.
    • Daniel : inom vilket område man har arbetslivserfarenhet spelar i detta fallet ingen roll. Läs mitt svar - nedan.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    rekommendationen är att helst skaffa sig en fullständig gymnasial utbildning: på komvux eller på en folkhögskole-allmännalinjen/kursen. Det tar 3 år på heltid.
    På komvux läser man mot Examensbevis.
    På folkhögskolorna - mot Omdöme om Grundläggande och Särskild behörighet.
    *****
    Men, om man har minst 3 års arbetslivserfarenhet (dokumenterad sådan) som man uppnådde efter det att man fyllde 19 år, räcker det med några få godkända gymnasiala kurser för att få Grundläggande behörighet.
    Sedan får man se vad just ditt program på högskolenivå kräver för Särskild behörighet.
    Man behöver också, nästan garanterat, göra Högskoleprovet. För att i annat fall har man inget att konkurrera med om plats på en högskoleutbildning. Som behörig men utan möjlighet att konkurrera om utbildningsplats, kan man endast komma in där tomma/lediga platser på utbildningar står.

    Hänvisningar:
    framtid.se/yrke/grundskolelarare
    antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag.

    Varför vi rekommenderar att i första hand skaffa sig en fullständig gymnasial utbildning? Jo, av flera anledningar.
    För det första, så kan det bli för tufft att läsa på högskolan om man på gymnasiet endast läste några få kurser.
    För det andra, så kanske du inte kommer in på lärarprogrammet eller kommer in men efter en kort tid kommer på att du ej trivs och vill göra ngt annat... och komma in på en annan högskoleutbildning utan gymnasiekompetens, kan visa sig vara mycket svårt eller t om omöjligt.
    ******
    Tips: lärare (i alla fall behörig/legitimerad sådan) blir man inte utan att ha läst på högskolenivå, men det finns andra yrken inom Skola/Pedagogik, där andra utbildningar - ex. på yrkeshögskola, finns, så kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar till Lärarassistent & Studiehandledare >>