matilda
    Hej!
    Jag hade tänkt att utbilda mig till fastighetsmäklare i höst. Jag är inte intresserad av någon annan stad än Stockholm och har då sett att man kan läsa på KTH. Dock undrar jag vilken av dessa två utbildningar som KTH erbjuder är relevant: ” Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling, kandidatutbildning 180 hp” eller ”Fastighet och finans, kandidatutbildning 180 hp”.
    Den sistnämnda är den som jag hittade i en lista på utbildningar för att bli fastighetsmäklare men när jag såg den andra på KTHs hemsida låter ju den relevantare. Eller vilken gäller?

    Min andra fråga är, jag har grundläggande behörighet men kommer behöva satsa på högskoleprovet för att komma in. MEN på utbildningarnas särskilda behörighet står ” Särskild behörighet: Matematik 3c, Fysik 1a alterna-tivt Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 1 (Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2 och Kemi 1 kan ersättas av Naturkunskap 2). I vart och ett av ämnena krävs lägst betyget E. ”

    Betyder det att Matematik 3c behövs samt att jag kan nöja mig med Naturkunskap 2 istället för både Kemi och Fysik?
    I så fall behöver jag plugga upp båda dom innan utbildningen då jag inte läst dessa kurser, men jag har läst Matematik 1b samt 2b och fått F i matematik 2b. Jag har läst Naturkunskap 1b och har godkänt.

    Min fråga är att om jag behöver Matematik 3c samt Naturkunskap 2, behöver jag även göra en prövning och få godkänt i matematik 2b eller räcker 3c, samt behöver jag någon ytterligare naturkunskap?

    Jag undrar även om jag ändå kan söka in via högskoleprovet , med alla godkända betyg, eller om jag då endast hamnar i urvalsgruppen för komplettering?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    om Matematik 3c och Naturkunskap 2 krävs och du inte har godkända betyg i de kurserna, då måste du - för att ha en chans att komma in - skaffa dig godkända betyg. det är lättare att få högre betyg om man Läser kurser, jämfört med att man gör prövningar i dem.
    ****
    Om du i ditt examensbevis har F i matte 2b, skulle jag råda dig att på komvux ansöka om att läsa matematik 2a. Efter den kursen kan du läsa matematik 3c.
    Samtidigt som du läser matematik - kan du läsa naturkunskap 2.
    De tre kurser läser du sammanlagt på 15 veckor på heltid eller på 30 veckor på halvtid.
    ****
    Om du gör ansökan till högskoleutbildning till HT-19, måste du sedan komplettera din ansökan senast 20 juni 2019 med godkända betyg i alla de kurser som krävs; i annat fall får du svar OBEHÖRIG och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats.
    ****
    ang. vilket program som du mellan 15 mars och 15 april 2019 söker till - kanske man kan vänta med att bestämma sig för; detta för att utbildningsutbud kan förändras fram till 15 mars och ännu fler utbildningar kan dyka upp. så, avvakta med att bestämma vilket program du söker i första hand, utan satsa nu på att komplettera så att du hinner bli behörig.
    Har du godkänt betyg i Samhällskunskap 1b? Den kursen brukar också (oftast) krävas inom särskild behörighet till de utbildningar som leder till yrket Fastighetsmäklare.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för svar men förstår inte riktigt. Följande står för kursen: ”Särskild behörighet: Matematik 3c, Fysik 1a alterna-tivt Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 1 (Fysik 1a alternativt Fysik 1b1 + 1b2 och Kemi 1 kan ersättas av Naturkunskap 2” Betyder det då att det räcker med Matematik 3C samt Naturkunskap 2? Eller behövs Kemi och fysik? Jag har grundläggande behörighet men F i matematik 2b, måste jag även plugga den eller räcker Matematik 3c?
    • : Nu har jag läst att jag måste ha läst matematik 2c för att få läsa 3c. Men samtidigt kan man ej ha matematik 2c när man har 2b. Jag har alltså F i 2b och för min utbildning krävs 3C, vilka kurser måste jag läsa och vart kan jag göra det så snabbt som möjligt?
    • Julia : Matematik 3 bygger på matematik 2; om man ej har tillräckliga kunskaper i matematik 2, är det mycket svårt (kanske t om omöjligt) att få godkänt betyg i matematik 3. Och c-spår är det svåraste av alla matte-spår. Godkänt betyg i matematik 2 behöver du, för behörighet till "din utbildning" inte ha, men komvux tar inte in på matte 3 om man ej har godkänt betyg i matte 2. Däremot får du anmäla dig till prövning i matematik 3c (kostar 500 kr). Innehåll i mattekurserna kan man se på www.matteboken.se
    • Julia : Läsa gymnasiekurser när man inte längre är gymnasieelev, utan är över 20 år - kan man på komvux i den kommunen där man är folkbokförd.
    • Julia : Du vänder dig till din folkbokförings-kommun/komvux - och frågar när ansökningsperiod blir till den närmsta starten. Du kan ansöka om att läsa matte 3c (söka kan alla göra), men jag tror du får svar OBEHÖRIG från komvux pga de vill se godkänt betyg i matematik 2 innan de ger plats på matematik 3. Godkänt betyg i matematik 2a ger behörighet att läsa matematik 3c. Dock förbereder matematik 2c bättre inför 3c (då det är samma - den svåraste - av mattespåren), men för att höja ditt jämförelsetal, vinner du på att läsa matte 2a (detta pga du har bättre chans att få högre betyg i den kursen). Boka tid hos SYV på komvux i din kommun, är mitt råd.
    • Julia : Även folkhögskolorna kan erbjuda läsa gymnasiala kurser; du får gärna kika på www.folkhogskola.nu - dock brukar de ta in till start augusti/sept och ge betyg till sommaren (man läser, alltså, under ett helt läsår på folkhögskolorna). Ännu ett alternativ är att göra Prövningar, utan att läsa kurser. Det krävs inte att visa upp några betyg för att få anmäla sig till prövningar; dock är det både svårt att hitta var man kan anmäla sig och sedan också rätt så svårt att få godkänt betyg på en prövning (de flesta tycker det är lättare att få högre betyg i slutet av en läst kurs, jämfört med prövningen - där man förbereder sig genom självstudier).
    • : Tack för svar! En sista fråga, eftersom jag har F i matematik 2b, får jag läsa matematik 2c då eller ”krockar” dom med varandra? Jag kommer göra högskoleprovet och söka på den poängen så dessa kurser behöver jag endast läsa för behörighet och ej poäng.
    • Milla : Matte 2b och 2c får ej ingå i samma examensbevis eller samma slutbetyg men annars så kan man läsa dem hur som... det är i princip samma kurs Men c~spår är svårare.
    Läs alla kommentarer