Caroline
    Jag är intresserad av att läsa konstnärligt kandidatprogram i design (180hp) och jag undrar vad jag behöver för betyg för att ha så bra chans som möjligt för att komma in. Vilka ämnen i gymnasiet bör jag ha läst och var ligger genomsnittet på betyg i respektive ämne som behövs för att komma in?

    Jag har kollat lite på nätet om detta program och då står det att när man söker ska man skicka in ett arbetsprov med ansökan, hur kan ett sådant arbetsprov se ut? En sista fråga, är det nödvändigt att läsa på folkhögskola innan ansökan för att öka chanserna?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Caroline,

    eftersom det är en Högskole/Universitetsutbildning du vill komma in på, behöver du ha Grundläggande behörighet till högskolestudier (Slutbetyg eller Examensbevis eller 3-årig arbetslivserfarenhet och några godkända betyg från gymnasiet). Det är givetvis bra att ha så högt meritvärde som möjligt på dina gymnasiala betyg och för det krävs det att man har höga betyg i kurser som ingår i det dokumentet som bekräftar att du har grundläggande behörighet.
    Om din fråga gäller Kandidatprogrammet i Design i Göteborg >>, så är det inte endast arbetsprov, utan även Intervju som ingår. Utförlig info finns på hdk.gu.se/utbildning/design-180hp/ansok - om vad som gäller för Designprogrammet i Gbg, och det står det bl.a att tidigare konstnärlig utbildning är meriterande, men inget krav.

    Liselotte