Gäst
    Hej
    jag "snubblade" över ordet "städsvenska" och undrar vad det betyder? Är det ett vedertaget begrepp inom Arbetsmarknadskunskap eller Samhällskunskap eller vad är det? Exakt vad betyder och och vem kom på det ordet?
    Tack för ert svar på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,
    Städsvenska är en "arbetsterm", kan man säga som innebär på ett ungefär - att den personal som sköter lokalvården måste behärska så pass mycket svenska att de kan läsa innehåll på de produkter som kan/bör/får användas samt använder rätt produkter till rätt underlag; de måste också kunna läsa instruktioner som finns på arbetsplatserna gällande lokalvården. På vissa arbetsplatser och vid viss typ av städning finns det mycket stränga krav, ex. när de gäller städa sanitära utrymmen.

    Inom SFI kan man erbjuda "städsvenska" - om gruppen av studerande har som mål att kunna få jobb som lokalvårdare. Även inom andra skolformer kan man erbjuda "städsvenska" och den kursen behöver inte vara identisk till innehåll - på olika ställen; innehåll kan styras av de specifika behoven som finns just vid det tillfälle.