Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hejsan,

    Restaurang och livsmedelsprogrammet>>

    inrikt. Kök och servering>>

    finns följande yrkesutgångar:
    - Kock, läs om yrket här>>
    och
    - Servitör/servitris, läs om yrket här>>

    Med tanke på den nuvarande och framtida (arbetsmarknadsprognos) arbetsmarknaden är det fördelaktigare att välja bli Kock (och inte servitris) då kockar har mycket bra arbetsmarknad nu och inom fem-tio år (längre än 10 år gör inte Arbetsförmedlingen sina prognoser) men upp till på 10 års sikt är prognosen att det blir lätt att få jobb (kock är och förblir ett av de bristyrken i Sverige).

    Mer om yrken: läs om yrken inom Hotell, restaurang & turism>>
    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte