Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linnea!

    Det finns 18 "vanliga" nationella gymnasieprogram plus ockå 6 stycken program med EGNA EXAMENSMÅL:

    OCH

    IB- det internationella programmet. Många program har flera inriktningar, det bIir med det väldigt många olika utbidningar... :)

    Om du går in på GymnasieGuiden.se>> så finns det beskrivningar av alla program med exempel på yrken.

    Många utbildningsnamn talar för sig själva, som t.ex inriktning Florist på Hantverksprogrammet utbidar till i första hand till yrket Florist>>

    och inriktning HeIikopter på FlygteknikerutbiIdningen - till Helikoptertekniker. :)

    Yrkesdansarutbidningen förbereder tiII yrket Dansare>> men man kan också vidareutbiIda sig tiII t.ex Danspedagog>>

    På Restaurang & IivsmedeIsprogrammet kan man utbiIda sig tiII både kock, kaIIskänka, servitris/servitör, bagare/konditor men man kan också på sikt bli yrkeslärare, t.ex.

    De högskoleförberedande programmen ger inget yrke utan förbereder till vidare studier på bland annat högskolor/universitet och yrkeshögskolor. Efter ett och samma högskoleförberedande program kan man söka hundrataIs oIika eftergymnasiaIa utbiidningar.

    Om du hittar ngt. yrke du är specieIIt intresserad av - kan du i yrkesbeskrivningen på www.framtid.se se vad som krävs för att utbiIda sig. Du kan också höra med oss här på Fråga SYV vad som krävs för ett visst specifikt yrke.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    Peter SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    du ställer en mycket viktig fråga - "Vad blir man utbildad till?" - :) som också är ganska svår fråga att besvara. Detta delvis på grund av att det finns på vissa gymnasieprogram ganska många olika utgångar /t o m från samma inriktning/ - exempelvis inriktning Husbyggnad på Bygg- och anläggningsprogrammet kan leda till en mängd olika jobb;

    delvis också för att man på högskoleförberedande program inte får ngt. yrke direkt... men bIir ändå förberedd inför många oIika yrken - se t.ex här>> exempel på vad man kan jobba med efter gymnasiet högskoleförberedande program (och också efter "fel program" på gymnasiet: jag menar så här - om man t.ex har utbildad sig till Barnskötare>> på BF programmet, är det inget som säger att man inte kan få jobb som Brevbärare>> eller Säljare>> eller Uthyrare>> eller Personlig assistent>>).

    Liselotte