Kübra

    Hej Frågasyv! Jag går samhällsvetenskapsprogrammet samt har som målsättning att gå vidare till juristprogrammet efter studenten. Just nu har jag 17,9 från årskurs 1. Det är så att vi nu har fått besked om individuella val kurser. Jag kommer att läsa engelska 7 respektive franska 3 - 1,5 meritpoäng. Frågan är vad för meritpoäng jag får för matte 2b? Vänliga hälsningar, Kübra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    eftersom matematik 2 inte krävs för juristprogrammen, får du för godkänt betyg i matte 2 - + 0.5 meritpoäng.
    Du får gärna kika på info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • Julia :

      Jag tänker på att det är viktigt att påpeka att betyget i matte 2 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, också. Därför kan höjningen bli både mer eller mindre än just + 0.5. Det går också bra att räkna in betyget i matematik 2a (behöver inte vara just matte 2b); och det är lite lättare att få högre betyg i matte 2a, än i matte 2b.
      I Samhällsvet.programmet ingår matte 2b som en obligatorisk kurs. Försök få så höga betyg i alla kurser du läser!
      Efter gymnasiet kan du göra prövning i matte 2a och räkna in det betyget i stället för betyget i matte 2b.