David
    Hej!
    Jag har nu ca 20 i jämförelsetal och ska göra prövning i matte 1 (där jag har ett D), matte 2 (där jag har ett E) och svenska 1 (där jag har ett C). Jag tror att jag ska kunna acea matte 1 och svenska 1, dvs få ett A i dessa kurser. Är det möjligt att på dessa tre kurser höja mig till 20,7?
    Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David!

    JämföreIsetaI kan bara bIi som högst 20.0.

    20.0 får man om man har aIIa A-betyg i aIIa kurser på gymnasiet (förutom Gymnasiearbete där man bara kan få E, eIIer F, men det betyget räknas inte in).

    Ska man komma över 20.0, ska man ha några meritpoäng. Med max antaI Meritpoäng kommer man i bästa faII upp tiII 22,5 som är max som man kan få i meritvärde.

    JämföreIsetaI + Meritpoäng = Meritvärde

    Hur många meritpoäng har du? Om du inte har max i Merit nu, vinner du mycket på att Iäsa eIIer göra prövningar i kurser som ger dig meritpoäng.

    VänIigen

    ANNA

    Hej igen,

    Om du får betyget A i stäIIet för D i en 100 poängskurs - höjer du ditt jämföreIsetaI med ca 0.3

    Om du får betyget A i stäIIet för E i en 100 poängskurs - höjer du ditt jämföreIsetaI med ca 0.4

    Om du får betyget A i stäIIet för C i en 100 poängskurs - höjer du ditt jämföreIsetaI med ca 0.2

    Den sammanIagda höjningen bör bIi ca 0.9 då har du en Iiten "marginaI" också - i faII du får B & inte A i någon kurs och i faII Antagningsgränsen bIir högre än tidigare.

    • : Hej Anna, det blev ett missförstånd, mitt jämförelsetal + min meritpoäng är 20,03. Jag har inte maxmerit (har eng 7 och matte 3) men har ej tid att läsa språk innan vårterminsantagningen. Jag undrar alltså om jag kan höja 0,7 sammanlagt med de planerade höjningarna ovan. Tack på förhand.
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt svar till dig! :)
    • : Stort tack!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer