Adam
    Hej! Går i 1an på det naturvetenskapliga programmet, och var nyfiken om vad mitt slutbetyg blir om jag går ut med B i alla kurser (inriktning natur-natur) samt med 2,5 meritpoäng från vissa extrakurser. Hittade inget bra sätt att få reda på detta på internet, jag siktar på Civilingenjörs utbildningen i teknisk fysik på KTH och skulle vara bra att veta om den nivå jag ligger på nu kommer att räcka.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Adam!

    Om man får alla B-betyg, då har man 17.5 i Jämförelsetal.

    Sedan plussan man på sina meritpoäng>> och om du får 2.5 i merit, får du i så fall 20.0 i Meritvärde, med vilket du konkurrerar om en utbildningsplats på högskola/universitet.

    Att titta på de tidigare antagningsgränser (vad för meritvärde som krävdes för att få plats) är bra, men det ger endast "fingervisning". Det är ingen som kan veta vad för meritvärde som kommer att krävas framöver, därför är det bra att göra sitt bästa i alla kurser och försöka få så höga betyg man kan.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med dina studier!

    Julia Syv