Elin
    Hej! Har nyss tagit studenten och nästa år så skulle jag vilja läsa en gymnasiekurs (fysik 1) på komvux. Studietakten och formatet är flex på 50%. Jag skulle även vilja läsa en fristående kurs på en högskola som är en kvällskurs på 50% för 15hp.
    Vad blir då studietakten? 50% + 50%, alltså 100%?
    Kan detta rimligen kombineras med arbete? Tänker mig deltid eller något med ett mer flexibelt schema.

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elin,

     hur mycket du orkar arbeta att det påverkar (på ett negativt sätt) dina studier eller din hälsa, är omöjligt att svara på - på förhand och ingen annan än du själv kan veta hur mycket du orkar.
    Sedan gäller det också att hitta jobb där det är så pass flexibla arbetstider att du kan jobba när du själv vill och kan.

    Sök både studier och jobb. Se vad du får. Testa sen vad du orkar och hur det funkar. Bra att ha "ekonomiska marginaler", så att du inte är helt beroende att de "timmar" du får på jobbet - för att t.ex kunna betala hyra och köpa mat; för att i så fall kan det bli mycket svårt (om du vet att du MÅSTE tacka Ja till ett arbetspass och missa föreläsningar för att annars kan du inte betala hyra och köpa mat).

    Hälsningar

    Daniel

    • : Hej! Tack så mycket för svar. Om man istället skulle vilja söka CSN, söker man för 100% då eller räknar man ut det på något annat sätt?
    • Anna : Jag har nu också skrivit ett nytt svar till dig. Hoppas det blir till hjälp.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag har nu pratat med en sakkunnig i studiestödsfrågor. Tyvärr blev svaret att du i den situationen ... om du läser halvtid på högskola och halvtid på komvux, kommer att endast ha rätt till HALVA studiemedel (halva bidragsdel och halva lånedel) under dina halvtidsstudier på högskola; du kommer inte ha rätt till något studiestöd för dina gymnasiala studier på komvux.

    För att ha rätt till studiestöd /studiehjälp/ för gymnasiala studier på komvux måste du läsa på gymnasial nivå på HELTID. Då har du rätt till hela studiehjälpen /1050 kr i månaden/.

    Studiemedel kommer du ha rätt till om du läser på Eftergymnasial nivå, t.ex på högskola - på minst halvtid. Läser man på mindre än halvtid, har man inte rätt till någon studiestöd över huvudet taget.

    Läser du på EFTERGYMNASIAL NIVÅ på heltid, kommer du att ha rätt till Hela studiemedel (ca 3 000 kr i bidrag + möjlighet att låna så att du sammanlagt får ut ca 8000 kr i månaden). Vid studier på eftergymnasial nivå på 75% kommer du att ha rätt till tre fjärde delar de det - ovan nämnda - summan; proportionellt bidrag och lån, dvs 3/4 delar av bidragsdelen och 3/4 delar av lånedel. Låna är givetvis helt frivilligt och man får, om man vill, låna mindre än man får låna och samtidigt få hela summan bidrag som man har rätt till.

    Vid halvtidsstudier på eftergymnasial nivå kommer du ha rätt till halva bidragsdelen (som blir ca 1500 kr per månad) och du kommer också ha rätt att låna "hälften" av lånesumman... så att du sammanlagt kan få ut ca 4000 kr i månaden under dina halvtidsstudier på eftergymnasial nivå, t.ex på högskola eller yrkeshögskola.

    Du kan också själv kontakta Kundservice på CSN - här är kontaktuppgifter>>>; och få reda på vad som gäller i din studiesituation.