Emma

    Hej! Jag skulle förhoppningsvis vilja jobba som behandlingspedagog. Jag drömmer om att arbeta med barn och ungdomar som på något sett har hamnat fel i livet. Framtida arbetsplatser jag är intresserad av är behandlingshem, fängelser, socialtjänsten och kriminalvården. Jag är inne på att läsa lite olika program, men behöver hjälp att välja. Jag funderar på läsa till socialpedagog, socionom eller kriminologiprogrogramet. Även om det är just missbruksproblematik jag är intresserad av vill jag ändå läsa något som är lite bredare än det. Jag är enormt intresserad av varför människor väljer att begå brott och gå emot lagar och regler. Det är viktigt för mig att arbeta mycket praktiskt. Jag vill jobba med människor och inte sitta framför ett skrivbord hela arbetsdagen. Vad bör jag välja för program? Något av de ovannämnda eller har ni tips på andra passande program?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    vill du läsa på högskola-universitet eller kan du tänka dig läsa i andra skolformer, t.ex på en yrkeshögskoleutbildning?
    YH-utbildningar är kortare och mer praktiska samt innehåller ofta mycket praktik. ofta får man jobb på sin praktikplats eller via praktikplatsen.
    Efter en högskoleutbildning kan man tyvärr gå arbetslös eller jobba med ngt. som inte har med utbildningen att göra, som man tog examen ifrån. Med examen från socionomprogrammet "hamnar" många som sitt första jobb på socialkontoret där en av de huvuduppgifterna är att beräkna hur mycket en familj som uppbär socialbidrag (försörjningsstöd) har rätt till att få (summa i pengar) denna månaden och göra en utbetalning; att träffa personer som är beroende av försörjningsstöd och motivera de för att förändra sin situation finns tyvärr ofta inte tid för... så man kan uppfatta det jobbet som till 99% "ekonomi-administrativt". De som inte gillar de arbetsuppgifterna söker sig efter några år vidare, t.ex genom vidareutbildning försöker de få anställningar som Kuratorer. Vi upplever att det kan vara rätt så svårt att få anställning som kurator: på varje tjänst finns det många sökande och arbetsgivare väljer de som har rätt vidareutbildning, vissa språkkunskaper kan också prioriteras + att man redan sedan innan har jobbar som kurator (men hur ska man ha rätt arbetslivserfarenhet när man söker sitt första jobb inom just det område? - det är en svår fråga att svara på...).
    Jag vill inte avråda dig från att söka till högskoleprogram, om det är det du är inställd på. Jag vill bara påpeka att man ska vara medveten om att även efter en ganska lång högskoleutbildning, kan man befinna sig i en situation där man är tvungen att ta ett jobb som man inte alls har tänkt sig vilja ha (för att klara sin försörjning).
    ****
    Det finns alltså, tycker jag, många anledningar att kika på de kortare och mer praktiska yrkeshögskoleutbildningar, i alla fall samtidigt som man tittar på högskole-universitetsutbildningar. Det som är jättebra att man behöver inte bestämma sig på förhand, utan kan söka till högskola-universitet (12 alternativ där, men som måste strikt prioriteras + många olika yh, där man kan komma in på flera olika utbildningar samtidigt. Och i så fall väljer man senare... vilken utb man tackar Ja till.
    Se gärna exempel på vilka utbildningar som kan finnas inom yrkeshögskola:
    en heltidsutbildning på ca 5 terminer: centrum-för-utveckling-&-lärande-cul/behandlingspedagog
    en heltidsutbildning (100% studietakt) under 2 år: campus-i12/behandlingspedagog-neuropsykiatriska-funktionsnedsattning
    en heltidsutbildning (100%) på 1 år: uddevalla-vuxenutbildning/stoedpedagog-inriktning-funktionsnedsaettning och östsvenska-yrkeshogskolan/stodpedagog-inom-funktionshinderomradet
    en halvtidsutbildning (50%) på 2 år: hermods-yrkeshogskola/stödpedagog-karlskrona

    Kika också på flera yrkesbeskrivningar - t.ex kan du börja med yrke/beroendeterapeut där det under UTBILDNING ges förslag på vilken utb. som kan vara passande. ang. utbildning till just Beroendeterapeut - så hittade jag just nu endast en folkhögskoleutbildning: folkhogskola.nu/sok-skolor/Jamtlands-lan/Birka-folkhogskola/Kurser/2019ht/beroendeterapeut - där de kräver bl.a minst 2-årig utbildning "inom yrket" och där rätt arbetslivserfarenhet är meriterande.

    Högskola-universitet
    Utbildningar på högskolenivå finns det jättemånga som på olika sätt kan vara lämpliga för de intressen och framtida karriär-mål som du har, kika ex. på umu.se/utbildning/program/kandidatprogram-for-kognitionsvetenskap

    hv.se/utbildning/program/programmet-for-socialpsykiatrisk-vård
    his.se/neuropsykologi-medvetande
    his.se/socialpsykologiskt-program
    kandidatprogram-kognitionsvetenskap
    his.se/Kognitiv-neurovetenskap