dunken
    Hej!

    Jag går i årskurs två i gymnasiet, och är obeslutsam om vad jag ska välja inför de individuella valet i trean. Jag har i tvåan valt engelska 6 ( läser vård ) och är nästan klar. Är osäker om jag borde fortsätta med engelskan i trean eller om jag borde satsa på att läsa Svenska istället. Jag vill ju så gärna tjäna de extra poängen för att kunna läsa vidare. Och har hört att det verkligen gör skillnad. Vad tycker du jag borde satsa på ?

    P.s kan man läsa två kurser inom de fyra inriktningar i årskurs trean ?
    • Anna : Vad vill du läsa efter gymnasiet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du undrar om det är bättre för dig att läsa Engelska 7 eller Svenska 3? Stämmer det?

    Du skriver att du vill läsa men inte vad du vill läsa efter gymnasiet.

    Om du vill få Grundläggaden behörighet till högskolestudier, behöver du ha godkända betyg i engelska 6 och i svenska /eller svenska som andraspråk/ 3.

    Svenska ger inte meritpoäng. Det ger engelska 7. Utan svenska /eller svenska som andraspråk/ 3 blir du inte behörig till högskola, men du kan bli behörig till yrkeshögskola - och t.ex kan utbilda dig till specialistundersköterska<<, tandsköterska>>, apotekstekniker>>, medicinsk sekreterare>> eller steriltekniker<< - alla de yrken förutsätter att man läser på en yrkeshögskola<<.

    Den här frågan: "... kan man läsa två kurser inom de fyra inriktningar i årskurs trean ?"  har inte jag förstått riktigt... vad du menar. "fyra inriktningar" - ? Vilka 4 inriktningar? :)

    Se gärna programplan för VO>> - och det som är "centralt reglerat" är Programstruktur över hela programmet - men inte vilka kurser som man får läsa just under åk1, 2 eller åk3. Dessutom kan rektor besluta om att låta en elev läsa mer - dvs läsa de så kallade "utökade kurser" (extrakurser).

    Därför måste man ta upp den frågan med "sin egen syv" - på den egna gymnasieskolan. Om du och syv kommer fram till att du vill läsa utökad kurs /eller kurser/ - kanske kan rektor bevilja det för dig; och du kan i så fall läsa mer än de andra elever i din klass.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Återkom gärna om nya frågor dyker upp!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : Tack, det blev mycket mer tydligr för mig. Ska ta ett snack med SYV i skolan går på. Kan jag både läsa Engelska 7 och Svenska 3 ? Med de fyra inriktningar så menar jag yrkesutgångar som man studerar på slutet av skolgången. Skulle ha vart lite mer tydligare då när jag frågade.
    • Anna : svenska 3 har du rätt att läsa, även om den kursen inte skulle fymmas inom programmets 2500 poäng (för att alla elever har rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet). Det är "värre" med eng7, då det är inte en rättighet att läsa den för någon elev på någon gymnasieprogram. Men vi får hoppas att det går bra. Prata med SYV på din skola och lycka till! :)