Aaisha

    Hej! Jag går gymnasiet 2:a året och kan inte nå kraven i idrott, jag satsar på läkarprogrammet och vill inte att betyget i idrott ska dra ner mitt betygssnitt. Jag läste om att om man får examensbevis från komvux då få idrott inte vara med. Min fråga är hur ska man få examensbeviset från komvux? Vad ersätter idrott så att man har 2500 poäng? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    I examensbevis från komvux har man 2400 poäng. Ingen kurs ersätter idrott och hälsa 1.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej, kan man då läsa vilken kurs som helst (utöver behörighetskraven) för att nå antagningspoängen som universitetet kräver? Tack för hjälpen!
    • Milla : Om du inte får examensbevis från gymnasiet gör du planering mot Examensbevis med syv på komvux; det är friare regler om vilka kurser får ingå i examensbevis från Komvux men ändå finns rätt många krångliga regler- gör därför planering tillsammans med en SYV.