Anna
    Jag ska välja gymnasium nu i vinter och funderar på att välja Estet med inriktning dans. Jag vill ha en så bred högskolebehörighet som möjligt, och det finns ju 200 p till individuellt val men jag undrar vilka ämnen som får ingå i programfördjupningen? Och vad rekommenderas att välja för att få en bred behörighet till högskola/universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej ANNA!

    Du får gärna skriva ut Den generella programplanen för Estetiska programmer, som finns här>> och där ser du vilka kurser (en ganska lång lista) på vilka kurser som får läsas som programfördjupande. Men varje skola begränsar också den listan (för att det inte finns någon praktisk möjlighet att anordna alla kurser). Du kan därför be personal på de skolorna som ditt val står emellan att svara dig vilka kurser som de planerar erbjuda välja mellan - både programfördjupningar och individuellt val.

    Jag kan rekommendera läsa matte 2b, 3b och Naturkunskap 2 - det är sammanlagt 300 poäng av de 500 poäng som man måste läsa programfördjupningar. Sedan har alla elever också 200 poäng - individuellt val.

    Godkänt betyg i engelska 7 krävs inte för behörighet till någon högskoleutbildning, men den ger meritpoäng>> och detsamma gäller moderna språk 3 och 4 och högre kurser i matematik. Exempelvis om du vill söka till högskoleutbildning som kräver matte 3, och du har betyg i matte 4 - får du 0.4 i merit för godkänt betyg i matte 4.

    Sedan vill jag också påpeka att det hjälper tyvärr inte så mycket att "bara bli behörig". Dvs om man har för låga betyg för att få plats på utbildningen, så är man behörig, deltar i konkurrensen, men ej får någon utbildningsplats på någon eftergymnasial utbildning. Och många gånger är det faktiskt bättre att inte ha godkända betyg, om det är E betyg. För att har man inte godkända betyg, kan man läsa på komvux.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA