Louise
    Hej, jag ska börja söka gymnasium nu i vår och står och väger mellan att antingen gå naturvetenskapliga programmet på någon skola inne i stan eller gå på naturbruksprogrammet inriktning djur på Öknaskolan. Jag älskar djur, natur, friluftsliv och skulle verkligen älskat att gå på ett gymnasium där man får studera tätt in på med naturen. Det ända som oroar mig är just att det är en yrkesutbildning. Jag vill förmodligen studera vidare efter gymnasiet och "ha alla dörrar öppna" utan att behöva studera på komvux efter gymnasiet. Öknaskolan har något som kallas naturvetenskaplig fördjupning, om jag väljer det vad ger det mig för högskolemöjligheter efter gymnasiet? Hur funkar meritvärde efter gymnasiet när man läst på naturbruksprogrammet inriktning djur med naturvetenskaplig fördjupning? Kan man få full pott?
    Har letat efter antagningspoäng från förra året på Öknaskolan men hittar det ingenstans, skulle vara supertacksam om du kunde länka så jag kan se, har nämligen hört att Öknaskolan har låg intagningspoäng. Jag själv har 307,5 meritpoäng just nu och kommer förmodligen höja mig. Tycker du att jag skulle "slösa" mina poäng om jag sökte till en linje/skola med låg intagning?

    Förlåt för mycket frågor, så tacksam för svar//Louise
    • Annie : Hej Louise, hos oss här på Öknaskolan får alla möjlighet till grundläggande behörighet, även om det är ett yrkesprogram. Läser du djur, kan du också läsa fördjupningen "Naturvetenskap", som gör att du har möjlighet att få särskild behörighet. Så svaret på om du kan få "full pott" är ja. Vi har elever som läst hos oss som utbildat sig till läkare, veterinärer m.m. Det finns en intervju på vår hemsida med en tidigare elev som läst djur, och som nu är veterinär. Hon har ganska kloka synpunkter och berättar om skillnaden hon upplevde mellan hennes praktiska kunskaper och hennes studiekamrater som "bara" läst naturvetenskapsprogrammet. Vad det gäller antagningspoängen så har du tidigare fått en länk från Nyköpings antagningssida, där finns all den informationen. Hoppas det hjälper dig något - min erfarenhet efter att ha pratat med så många ungdomar är att du bör fundera på vilket du tycker är viktigast - att få den praktiska kunskapen också, eller bara särskild högskolebehörighet. Hos oss kan du som sagt få båda.
    • Anna : Tack så mycket Annie för din kommentar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Louise,

    du i din fråga nämner Öknaskolan>>>.
    "Låga antagningspoäng" visar vad den Siste eleven hade som kom in. Alla de andra hade Högre betyg. :)
    Ang. "slösa bort" sina betyg på en utbildning med låga intagningspoäng... så är min fasta uppfattning sådan att det är Svårare att läsa på NB med naturvet.behörighet än på NA-programmet; detta för att man, förutom de kurser som man läser på Naturvet.programmet, även läser de yrkeskurserna: man läser alltså mer, och det är mer krävande. Så, det är bra om du har höga betyg och är studiemotiverad.
    Ang. "ha alla dörrar" öppna - så finns det inte någon utbildning som förbereder för precis "allt" efteråt.

    Liselotte
    • Louise : Om jag efter att ha läst NB med naturvetenskaplig profil skulle vilja läsa till att bli tex läkare vad ska jag välja för individuella val och vad behöver jag sedan komplettera med efteråt och hur?
    • Anna : ang. antagningsstatistik - se https://nykoping.se/Global/Dokument/Mitt%20Gy%c3%bdmnasieval/Slutlig%20antagning%202017%20publik.pdf
    • Anna : Det är på sista sidan, s.8 - länk ovan - som antagningsstatistik finns till Öknaskolan. Medelbetyget för dem som kom in på inriktning Djur förra året var 247.1 och lägsta 145.0. Lägsta betyder att en elev som "sist" kom in på Inriktningen, hade det betygsvärde. Sedan är det Profiler inom inriktningen... som bestäms senare, när eleverna redan är inne på skolan, ofta inför åk2 t o m. Profil Naturvetenskap brukar endast de mest "duktiga" elever, med de högsta betygen välja, därför att det är är oerhört krävande.
    • Anna : Läkarprogrammet är i Sverige mycket populärt och man behöver höga betyg - helst A betyg i alla gymnasiala kurser. Och särskilt behörighet är godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik 4. Att "ha läst" kurserna räcker inte; man måste få GODKÄNDA BETYG. Om man på gymnasiet inte blir behörig kan man komplettera på Komvux, på folkhögskolorna, på naturvetenskapliga basår och basterminer på högskolor/universitet och genom självstudier/prövningar.
    Läs alla kommentarer