Jakob

    Hej! Jag går i naturvetenskaps linjen och har detta året börjat med programering 1, får jag då skriva gymnasiearbete innom programering ?

    Jag är i sådanna fall den enda som ska göra det i min klass, vem ska jag då gå till med mitt arbete ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jakob,

    GA, gymnasiearbete, måste "ligga i linje" med ditt program och inriktning. Om du läser natur-natur, bör ditt GA handla om Naturvetenskap och om du går natur-samhälle - om naturvetenskap-och-samhälle.
    Om du kan "vinkla" programmeringstemat så att det passar in i "naturvetenskap" - då kan du säkert skriva om programmering.

    Det är din handledare för Gymnasiearbete som godkänner temat, "övervakar" genomförandet och sedan sätter betyg. Det är din gymnasieskola som utsätter handledare för GA.
    Om du inte hittar någon som kan svara på frågan om vem din handledare för GA blir, fråga rektor. Det är rektor som är ytterst ansvarig.
    Om ditt tema för GA kommer att handla om programmering, då gissar jag på att lärare i programmering kanske är den mest lämpliga handledare, men det är rektor på din skola som bestämmer vem din handledare blir /eller så kan det vara så att rektor har delegerat ansvar till någon annan, t.ex till en biträdande rektor, till programansvarig, till någon lärare eller till en SYV/.

    Bästa hälsningar

    ANNA