Timmy
    Vad finns det för alternativ för mig som hoppat av gymnasiet på tredje året, arbetslös men söker flitigt jobb samt inte kan ansöka till komvux (Vilket var min tanke) förens om ett år.

    Vad finns där för andra alternativ för mig förutom att ansöka till gymnasiet igen.
    • Peter : Du skriver inte varför du hoppade av gymnasiet, och det är ok att du inte skriver det men då kanske vi ger dig ett förslag som inte alls passar dig. Du får i så fall ha överseende med det. ;) Se om du hittar någon utbildning på www.yhguiden.se eller på www.folkhogskola.nu - du kan avsluta din gymnasial utbildning på en Folkhögskola och söka vidare med Omdöme i stället för betyg. Det går att söka till högskola med omdöme från folkhögskola. Hör av dig igen, och vi ska försöka hitta någon passande lösning för dig.
    • : Hoppade av för jag inte hade gått ut med fullständiga betyg därav ungen motivation, haft Epilepsi sen 2012 vilket har stört en hel del genom åren med anfallen, däremot har det inte stört något sen Januari detta året, men då låg redan efter en hel del. :)
    • Mikael : Vad vill du jobba med sen? Vad är målet i yrkeslivet för dig?
    • : Igår natt så sökte jag in till två kurser på folkhögskolan, en på distans och en i Malmö (Bor i Malmö). Vård och omsorg är jag intresserad av. Då som personlig assistens.
    • Mikael : Jättebra att du sökte två utbildningar men sök även jobb som personlig assistent. Du kan få jobb utan utbildning också. Nu säger jag inte att du inte ska gå utbildning, jag säger: sök både jobb och utbildning samtidigt.
    • : Jag söker jobb som vad som helst just nu! Tar väll egentligen vad som, jobbade som telefonförsäljare men tyckte chefen var lite speciell när han tyckte det gick kass
    • Milla : Bra att du söker jobb och utbildningar! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Timmy!
    Ingen rolig situation du befinner dig i.
    Vi har sammanställt olika alternativ i texten här http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp och där alla "blåa ord" är klickbara länkar.

    Komvux kan ta in dig tidigast från 1 juli det kalenderår du fyller 20, det vet du redan.
    Folkhögskola skulle vara ett bra alternativ (där man kan läsa från 18 år), om inte det var så att de sätter ej betyg på kurserna på folkhögskola utan ger omdöme och det går inte att kombinera betyg och omdömen in i samma utbildningsdokument (men folkhögskolelärare kommer att bedöma dina kunskaper i varje ämne och du får Omdöme som motsvarar dina kunskaper, läs mer om det på https://www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/Behorigheter/Studieomdome-och-behorighetsintyg/ ).

    Självstudier och Prövningar är också ett alternativ.
    Någon sort ungdomsprojekt i din kommun - ett annat.

    Se på www.yhguiden.se - om du vill söka någon Yrkeshögskoleutbildning. Du är inte behörig MEN YH kan ta in upp till 20% obehöriga om bedömning görs att du kan klara av utbildningen.
    Det kostar inget att söka till YH och du kan inte få mer än Nej. Sök, tycker jag, om du hittar några intressanta för dig YH. Du söker till varje YH separat och kan i princip söka till alla och bli antagen till flera olika samtidigt.
    Just nu ser jag 85 YH som startar till våren, http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0

    Du, som inte är behörig, söker till YH i "fri kvot". Det kan du skriva i din ansökan. Vad sägs om http://www.yhguiden.se/utbildning/folkuniversitetets-hantverkscentrum/moebelrestaurerare ? Som sagt, vet jag inte var du bor och vilka dina intressen är.

    Ett annat alternativ är att söka plats på företag som "individuell lärling". Det gäller mer praktiska yrken, som t.ex. byggnadsmålare. Under lärlingstid kan man i vissa fall få aktivitetsstöd från Arbetsförmedlingen och i andra fall - lärlingslön från företaget. Om detta över huvudet taget intresserar dig, kan vi tillsammans forska vidare...

    Hör av dig och vi ska försöka hjälpa dig!
    Mikael
    SYV