william
    bortsett ifrån komvux, undrar jag vart man kan bli om man skulle få runt 15-18 poäng efter studenten?
    vad för universitet kan man gå in i?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej William,

    efter gymnasiet finns det många olika alternativ. Universitet/högskola är ett av alternativen. Andra alternativ är att söka jobb direkt efter gymnasiet, söka till yrkeshögskola, folkhögskola, studier utomlands eller starta eget.
    Det finns inga speciella universitet för de med lägre betyg. Alla behöriga sökande konkurrerar om platser på utbildningar.
    Där det tyvärr är idag lätt att komma in även med lägre betyg är - lärarprogrammen /bland annat/... och även vissa kurser och program på högskolor/universitet som anses ej leda till jobb, i alla fall inte direkt - som inte ger yrkesexamen, som ger teoretiska studier men som folk ibland inte vet vad de "ska sedan göra med", då det inte är direkt riktat mot vissa yrken...
    Utbildningsutbud förändras. Nya utbildningar och även nya yrken skapas ständigt. Kika gärna på www.framtid.se - där det presenteras tusentals yrken.

    Hälsningar

    Peter syv