Hannah
    Hej! Jag har tidigare gått linjen Bild, form - mode och design under gymnasiet. Vad jag verkligen tyckte var roligt under dessa år var att fotografera och retuschera bilder. Mitt dröm yrke för framtiden skulle vara att vara med och framställa och retuschera bilder på t.ex. modeomslag o.s.v. Vad finns det för utbildningar inför det och vad finns det för vägar man kan ta?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hannah,

    det finns många olika utbildningar som leder till yrkena Fotograf>> och Bildredigerare.

    Det är dock bra att veta att de flesta fotografer arbetar som frilansare, dvs säljer sina bilder "per styck" eller sina tjänster "på timmar" - måste "jaga kunder och uppdrag" hela tiden och vet inte från en vecka till en annan om de kommer att ha uppdrag och inkomst eller inte. Det finns extremt få fotografer som är fastanställda i Sverige med månadslön. De som är det är oftast nära pensionsåldern, som blev fastanställda för 30-35 år sedan, men söker man "jobb" som fotograf idag, så är "timmar vid behov" som gäller i 99,99% av fallen.

    Det finns också fotografer som arbetar för de så kallade "bildbyråer", som säljer fotografens bilder vidare eller hyr ut fotografer "på timmar" till kunder, det är som Bemanningsföretag för fotografer, kan man kanske grovt säga.

    Är man mycket duktig som fotograf, får man många uppdrag, kanske fler än man klarar av men innan man når "dit" måste man kämpa i ett antal år men knappa inkomster, och sedan finns det inga garantier på att få många uppdrag. Man får helt enkelt "göra sig ett namn" som fotograf och då har man lyckats inom det yrket.

    Om de villkor som jag beskriver ovan känns OK för dig, så finns det utbildningar på högskolenivå - se här>>>; det finns också inom KKU, konst- och kulturutbildningar - se här>>>;

    Det kan också finnas passande utbildningar inom folkhögskola>>och hos privata Utbildningsanordnare>>, där man själv betalar för sin utbildning och oftast inte har rätt till studiemedel under tiden man studerar.

    Vad Bildredigerare och retuschör anbeträffar, så finns det en pågående YH Bildbehandlare>> men det är oklart om någon ny start på den kommer att ske. De nya YH "släpps" i slutet av januari varje år och då kan man se om någon YH inom det område dyker upp. Hela utbudet av YH finns på www.yhguiden.se och de yrkeshögskoleutbildningar som jag kan tipsa dig om är:
    YH till Redigerare i Stockholm med start aug 2017>>

    YH Öperatör Grafisk produktion i Botkyrka med start i jan 2017 och sedan i jan 2018>>

    Och kika även på YH till Storbildsproducent i Botkyrka med start jan 2017>>

    Yrkeshögskoleutbildningar (YH) får lov att starta endast om arbetsmarknaden anses var god eller mycket god. Därför finns det goda chanser att få jobb efter en YH. Du får därför gärna kolla noga på www.yhguiden.se nu och sedan i slutet av januari - början på februari, när nya YH dyker upp.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte