Emily
    Jag är väldigt intresserad av att gå hotell och turism. Men har också funderat på handel och administration, innebär det att man måste räkna mycket matte under dem tre åren och vad finns det för yrke efteråt, bör man plugga vidare efteråt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emily,

    på alla svenska yrkesprogram är det endast matematik 1a som är en Obligatorisk matte-kurs. Innehåll i den kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-1. Men matte än matte 1a behöver man inte läsa om man går på ett yrkesprogram.

    På tal om vilka jobb som finns efter HA, Handels- och adminprogrammet, så är det inte så lätt att svara på. Man skaffar sig "gymnasiekompetens". Se exemepel på vilka jobb man troligtvis kan få - på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken men det finns inga garantier, eftersom det är upp till en arbetsgivare att bestämma.

    Om vad man kan göra efter gymnasiet, finns en sammanställning på gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet