Elev
    Hej!
    Jag har enormt intresse för vetenskapliga tv program som ex. medicin med mosley. Programmen handlar om hur olika varor påverkar människan. Har ni förslag på högskoleutbildningar där man studerar sådant och möjliga arbetsplatser samt hur man kan specialisera sig vidare?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    är det medicin eller populärvetenskaplig Journalistik du är intresserad av?
    För att bli en journalist som skriver om eller filmar kring medicinska "experiment" - är läkarprogrammet en bra grund. Ännu bättre om man är båda utbildad läkare och journalist.
    Det finns inga garantier inom det fältet... mycket handlar om en kombination Talang; Envishet + Tur (att finnas på rätt plats vid rätt tidpunkt).
    Läkarprogrammet finns på några olika universitet i Sverige; hittar du själv på www.studera.nu, som är högskolornas gemensam hemsida eller vill du att jag sätter en direktlänk?
    ... utbildningar till journalist finns på väldigt många olika ställen - både inom högskola, fokhögskola, privata skolor och så finns det även exempel på att journalister som "lyckas" ta sig fram i "mediebruset" inte har någon formell utbildning utan åkte fram på sin taland, kontakter, envishet och tur.

    • Elev : Okej! Tusen tack! Nej du behöver inte länka, jag kollar runt lite. :)
    • Anna : kika gärna på olika yrken på www.framtid.se - där det på nästan alla yrken ges förslag på utbildningsalternativ. Lycka till!