Hej Linda, kika gärna på >> språkyrken och kanske i första hand på
    >> producent-av-text-for-syntolkning
    >> copywriter
    >> lektör
    >> korrekturläsare

    Då det kan bli svårt att få jobb inom de yrken som du i första hand är intresserad av; och om man får jobb - så är det oftast enskilda uppdrag /några timmar då och då/ dvs det är mycket svårt att ha "ordnad försörjning" i form av t.ex månadslön - vill jag råda dig att kika på möjlighet att t.ex utbilda sig till lärare i svenska och engelska ... det är de två mest populära /i Sverige/ språk; då ska du sedan kunna både jobba med de språken på det sättet du vill men även kunna söka jobb som lärare, utbildare, läxhjälpare mm.

    Hej igen, jag fick hjälp av en kollega - och vi fick fram ännu lite mer info:

    ... en del yrkesbefattningar, gemensamt är det att alla dessa jobb är inom administration, marknad, marknadsföring och likande  ...

    Undertextare och förlagsredaktör.
    Reporter eller skribent
    Informatör
    Copywriter, marknad/marknadsföring assistent
    Skriva instruktioner, manualer, rutiner oftast en språkkonsult

    Vänliga hälsningar

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    ditt intressen passar ju bra till en person som ska arbeta på ett PR byrå , där språkmedvetenhet och förmågan att skriva t.ex. tal eller pressreleasetexter är mycket viktiga.

    Linnéuniversitetet kan erbjuda programmet Språk, kultur och kommunikation med svenska som huvudämne. Studenter som har läst programmet (med svenska)  har t.ex. fått jobb inom just PR branschen, som kommunikatörer eller arbetar inom regionförbundet.

    Språkkonsult är nog den yrkesbeteckningen som ligger närmast. Jag har också haft en student som gjorde sin praktik på en advokatbyrå, där man behöver skriva och redigera texter som uppfyller också ett visst stilistiskt krav. Det finns förstås också behov inom universitetsvärlden, där vi på Linneuniversitetet erbjuder studenter en språkverkstad. I språkverkstaden lär sig studenter att skriva akademiska texter och det behövs förstås kunniga medarbetare för den tjänsten. Inte minst i förlagsbranschen behöver man sådana kunskaper, dock upplever jag att sådana tjänster har blivit mer sällsynta.
    Hälsningar

    S. :)