Elev
    Hej!
    Jag har lite frågor om behandlingspedagog-utbildningen. Jag har sökt till yrkeshögskolan och kommit in på behandlingspedagog som är en 2-årig utbildning. Jag har valt denna utbildning för att jag vill jobba med utsatta människor och speciellt då ungdomar. Har funderat lite på HVB-hem, men utöver det får jag inte riktigt bilden av vad man kan bli efteråt. Jag undrar lite vilka möjligheter som finns efter utbildningen? Jag har läst att man bland annat kan jobba inom socialtjänsten, och isåfall vad är det för tjänst? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Behandlingspedagog och behandlingsassistent är i stort sett synonyma på många svenska arbetsplatser och i examensbeviset från båda de utbildningarna brukar det framgå att den färdigexaminerade personen kan arbeta både som behandlingspedagog och behandlingsassistent. Yrkeshögskoleutbildning Behandlingspedagog är eftergymnasial, dock inte akademisk. De flesta av f d studerande börjar efter examen arbeta inom Statens Institutionsstyrelse, Humana, rättspsykiatrin eller inom LSS-vården. Allmän info om yrket finns på framtid.se/yrke/behandlingspedagog
    men det yrket är ganska "bred" men olika inriktningar och kan rymma olika arbetsuppgifter beroende både på exakt vad som ingår i just din utbildning och även på vilken arbetsplats du sedan "hamnar".
    Bra om du läser på just din utbildningens egen hemsida och frågar de utbildningsansvariga var just deras före detta studerande arbetar idag.
    Exempel på arbetsuppgifter inom "socialtjänsten" kan vara:
    Behandlingsassistent
    Stödassistent
    Boendestödjare