Jennifer
    Jag går nu mitt sista år på gymnasiet och ska därmed skriva mitt gymnasiearbete. Jag har bestämt mig för att skriva inom historia och jag vill att det ska handla om förintelsen. Problemet är att jag inte kan komma på en bra frågeställning då det finns så mycket inom förintelsen. Vad för frågeställningar skulle jag kunna ha?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer;

    SYV är inte historiker eller historielärare och är därför inte expert på det området som du vill skriva om; du måste få både Temat och frågeställningen godkända av din handledare för GA.
    Om jag valt göra GA om förintelsen, skulle jag kanske försöka undersöka ngt. av följande:
    - Hur kunde det hända? Såg man inte tidiga tecken och varför gjordes inget (av makthavare i andra länder) för att stoppa förintelsen i sin "linda"?
    - Vilka lärdomar borde mänskligheten dra av det som har hänt och vad/hur/vem bör agera för att inget liknande skulle kunna hända i framtiden?
    - Efter förintelsen: de som var ansvariga - många dömdes till döden, är det rätt? Kan man rättfärdiga dödsstraff? Vad tycker du personligen och varför? Argument för- och emot dödsstraff?
    - De som överlevde förintelsen, t.ex satt i koncentrationsläger i några år: var det endast slumpen vem som överlevde? Om inte endast slumpen, vad spelar roll för att folk överlever (vissa, men inte alla) i extrema situationer?
    - Berätta en familjs-historia: fejkade namn men riktiga berättelser (eller om de nulevande familjemedlemmar samtycker, använd riktiga namn) - hur en familj har drabbats: några som gick under, några som överlevde - vad säger deras "efterlevande" nu?