Karolina
    Jag har en fullständiig utbildning som barnskötare, men jag vill byta. och bli målare istället. vad krävs för att bli det?
    vill helst gå ett program.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Karolina!
    Är det byggnadsmålare du vill bli? Är det rätt yrke http://www.framtid.se/yrke/malare ?
    Annars så kan man säga/skriva "målare" och mena http://www.framtid.se/yrke/konstnar .

    Utbildning till byggnadsmålare är en gymnasial utbildning och finns på gymnasieskolans Bygg-&anläggningsprogrammet inriktning Måleri http://www.gymnasieguiden.se/program/BA/maleri

    men tyvärr så kan du inte bli antagen till den utbildningen pga du redan har en fullständig gymnasial utbildning. Du är inte behörig till gymnasiet, du är överkvalificerad, kan man säga.

    På komvux kan en kortare "program" finnas - i vissa kommuner och du kan höra med komvux i din kommun (där du är folkbokförd) om det finns i din kommun eller om de har avtal med en annan kommun, men tyvärr så blir det svårt för dig att komma in pga av samma orsak, att du redan har gymnasial utbildning. Komvux prioriterar folk med kort tidigare utbildningsbakgrund och om man redan har gymnasiekompetens, tar de allt som oftast inte in på en yrkesutbildning på gymnasial nivå. Prata med SYV på Komvux i din kommun, men jag bedömer dina chanser som små.

    De lösningar som kan finnas är
    1. få hjälp på Arbetsförmedlingen (att AF köper utbildning för dig)
    eller
    2. bli vuxenlärling (individuell lärling) som också kan kallas för Traditionell lärling - det är i princip samma sak och går ut på att du utbildar dig inom ett företag (lära genom att göra - principen). Du hittar ett företag som vill anställa dig som Lärling och betala lön och utbilda dig på arbetstiden.
    Alternativt ordnar du praktik på företaget (via AF) och utbildar dig på din praktiktid genom att handledaren (en erfaren anställd) visar dig hur man gör.

    Helt själv utan hjälp på AF kan du fixa Lärlingsanställning - du vänder dig till de företag som arbetar inom branschen och berättar om vad du vill och frågar om de vill anställa dig som Lärling.

    Om du vill ha hjälp på AF, måste du vara inskriven där.

    Jag förstår att det är alldeles säkert inte ett svar som du vill få men tyvärr så kan inte jag se några andra lösningar i din situation.

    Jag råder dig prata med SYV på Komvux i din kommun och med handläggare på AF och att du samtidigt börjar aktivt söka efter ett företag som kan ev anställa dig som lärling & jag lovar att hålla tummarna hårt för dig!
    ANNA