Frida
    Hej, jag studerar just nu till Socialpedagog på folkhögskola. Efter avslutade studier skulle jag vilja arbeta som kurator. Behöver jag läsa till b.l.a den juridiska delen? Eller vilka kurser anser exempelvis skolor att man ska ha läst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Allt som oftast krävs det examen från socionomprogrammet och sedan påbyggnadsutb.på det. Det är mycket ovanligt att få jobb som kurator med en annan grundutbildning än socionom, som är en 3,5-årig högskoleutbildning (man läser på heltid i sju terminer och har praktik inom sin utbildning). Att bli socionom i Sverige på ngt annat sätt än genom socionomprogrammet, kan man inte - tyvärr.
    Jag råder dig därför, i fall du vill bli kurator, att söka till socionomprogrammet. Om du blir antagen, är det inte omöjligt att en del av socionomprogrammet kan bli "tillgodoräknat" (när du visar upp godkända kurser från din nuvarande utbildning).

    Tips: - kika gärna på platsannonser på Arbetsförmedl.hemsida - just nu hittade jag 54 annonser om att kurator sökes... och många annonser börjar med "Vi söker dig som är socionom". Sedan finns det också några annonser där de söker "Kurator Eller Arbetsterapeut"... men då handlar det om att arbeta med Rehab-frågorna, ej på skolorna (som skolkurator).

    Länktips - www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-jobb/Platsbanken;
    www.framtid.se/yrke/socionom och www.framtid.se/yrke/kurator.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Milla SYV
    P.S: det finns exempel att på Soc.kontor som Socialsekreterare kan anställas personer med annan utbildning än Socionom (men detta i princip endast om ingen socionom söker...). Det är i så fall med en annan Högskoleutbildning som de kan anställa och troligtvis endast på"vik" (vikariat) och sedan söker de återigen socionomer att anställa.

    Studie- och yrkesvägledare