Sheila
    Hej! Jag har två mycket viktiga frågor jag behöver få svar på så fort som möjligt och jag har varit hos en studievägledare om inte alls hjälpte mig få svar på mina frågor. Det är nämligen så att jag läste sam/beteende linjen på gymnasiet (tog studenten 2015) och nu vill jag komma in på tandläkarlinjen men då måste jag läsa ett basår först, min första fråga är då vad för typ av basår jag måste läsa om jag vill plugga vidare till tandläkare efter det? det finns ju olika basår tex naturvetenskapligt basår och tekniskt basår.

    Min andra fråga är: På vilka universitet finns då det basåret jag behöver läsa därför att det finns ett litet problem, jag måste under basåret även läsa matte 3b för att jag la till det i trean men inte klarade det så basåret behöver även ha matte 3b,
    Med hopp om positivt svar, mvh Sheila

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    För att bli behörig till Tandläkarprogrammet behöver du för särskild behörighet ha godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4.

    Om du väljer mellan Tekniksk & Naturvetenskapligt basår - då är det Naturvetenskapligt basår som du bör läsa, för att i det tekniska basåret ingår det inte Biologi.

    Du behöver alltså hitta naturvetenskapliga basår där behörighet inte inkluderar matte 3. Alla högskoleutbildningar hittas via www.studera.nu - det kan hända att fler utbildningar läggs ut där till 15 mars, då ansökningsperiod till hösten 2016 börjar då. Vad som finns just nu - ser du på den här sidan.

    Du skulle kunna lläsa matte 3b på komvux nu, snarast - och då blir du behörig till alla de olika naturvetenskapliga basår, på alla orter, alltså. Med det att du ej har godkänt betyg i Matte 3, begränsar du ditt urval av naturvetenskapliga basår.

    Det finns basår t.ex i Jönköping som ej kräver godkänt betyg i matte3. Frågan är om du fritt kan flytta inom Sverige och kan därför leta på alla de olika orter eller om du är begränsad till något/några orter.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjäp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Om yrke Tandläkare och även många andra yrken, kan du läsa på www.framtid.se

    Du kanske också är intresserad av att titta på andra yrken inom Tandvård, t.ex Tandsköterska som kräver en Yrkeshögskoleutbildning.

    Eftersom man söker till högskola till yrkeshögskola separat, kan man komma in på högskola och på flera olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt. Blir det så, kan man välja senare vad man vill läsa - vilken utbildningsplats man tackar Ja till. Därför kan det vara en bra idé att söka till Naturvetenskapligt basår och till yrkeshögskoleutbildning Tandsköterska (flera olika yh tandsköterska) samtidigt.

    Jag hoppas du själv vet om att läsa på basår på högskolan är ej det enda alternativet för dig att bli behörig att söka utbildning på Tandläkarprogrammet. Du kan läsa alla de behörighetsgivande gymnasiala kurser på komvux eller göra Prövningar i dem.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du kan läsa om vad det är för skillnad: när man läser kompletterande kurser på komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår på högskola - på den här sidan.

    Hälsningar

    Mikael SYV