Reka
    Hej!
    Jag har masterdiplom inom klassisk musik och musikpedgogik från utomlands och har jobbat som lärare inom förskola, skola, och kulturskola i flera år . Jag skulle dock inte vilja jobba med barn längre. Finns det nån överbryggande utbildning som kan leda till ett annat yrke med min bakgrund?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Reka!

    det är en svår fråga du ställer! Utan att veta inom vilket område du vill jobba - är det jättesvårt att svara.

    Vill du jobba med Musik men inte med barn eller vill du jobba med någonting helt annat och hur lång tid är du beredd att lägga på studierna (ett år eller fem år, t.ex)? Var i landet bor du? Kan du flytta fritt till utbildningen inom hela Sverige? Helst måste man veta allt detta (svar på alla de frågorna) innan man kan svara dig.

    Det finns jobb du kan söka utan att gå någon utbildning. T.ex om du har din utländska utbildning "översatt" till svenska högskolepoäng, och din utbildning blev bedömd till mist 3 års heltidsstudier på högskolenivå i Sveirge (i dagens läge = 180 högskolepoäng), är du behörig att söka jobb som Utredare på Försäkringskassan och här >>> kan du läsa om det yrket. För övrigt, så finner du många yrkesbeskrivningar på www.framtid.se och jag råder dig kika runt på sajten där - och se om du hittar några yrken som du blir intresserad av.

    Inom yrkeshögskolan finns det många spänninde utbilndingar - kika t.ex på Musikinstrumentmakare eller Crossmedia Digital producent - detta om du vill jobba med Musik. Men om du vill jobba med ngt helt annat - så finns det oändliga möjligheter att utbilda sig. Alla högskoleutbildningar finns att hitta på www.studera.nu och alla yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se men kika också på KKU, konst- och kulturutbildningar, se här >>> (alla "blåa ord" är klickbara länkar som leder vidare tlll mer info). T.ex finns det inom KKU på Studio Blue
    utbildning till Ljudtekniker/Producentlinjen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom med mer information, och jag hoppas vi kan ge dig ett bättre svar då!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej Milla!
    • : Tack för svaret. Jag är interesserad av medicin och vård, samhällsnära yrken ,kultur och konst.
    • : Skulle helst vilja jobba med kultur och event management men vet inte om det finns jobb med det i framtiden. Jag vill inte börja sånt om det ger bara tillfälliga projektarbeten. Jag bor i Göteborg men kan flytta vart som helst i hela Sverige. Vill dock inte lägga mer än 3 år på studierna.Om du har flera tips eller tankar angående min situation , skriv mer var så snäll. Tack . (:
    • Julia : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig med lite tips! :) Hoppas de blir till hjälp för dig!
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    tips på en yrkeshögskoleutbildning i Göteborg:

    Internationell Kulturprojektledare, se info om den här >>

    utbildingen (ovan) är på 2 år på heltid med start 22 aug 2016 (sista ansökningsdag 30 april).

    Och en annan utbildning, som också är på 2 år heltid i Göteborg heter Event Marketing & Management - den startar 29 aug 2016 (sista ansökningsdag 15 april). Se info om den YH här >>

    Just yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta bara om Myndighet för yrkeshögskola har gjort bedömning av behovet finns på arbetsmarknaden. I annat fall får inte YH starta. Just YH uppvisar också mycket bra resultat i att ge jobb - 90% av de studerande har jobb i direkt anslutning till utbildningen.

    Du ser hela utbudet av YH på www.yhguiden.se och de YH som är i Göteborg finner du här >> och de YH som ges på distans - finner du här >>

    Bra att veta om Yrkeshögskoleutbildningar:

    - ansökningsperiod kan variera och sista ansökningsdatum kan vara olika, även om startdatum är samma;

    - man får söka hur många olika YH samtidigt och få plats på flera olika samtidigt och välja senare;

    - chansen att få jobb efter en YH är mycket stor.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv