Hanna
    Hej!

    Jag sitter och funderar på utbildningar och yrkesvägar, men har lite funderingar. Yrken som lockar är framförallt kommunikatör, PR-konsult, marknadsförare och art director. Den utbildning som verkar stämma bäst till mina karriärmöjligheter är ”Medie- och kommunikationsvetenskap - PR, opinionsbildning och omvärld” på Göteborgs universitet. Jag uppfattar det som att det programmet är bra för att bli t.ex PR-konsult och kommunikatör väl? Har jag fler möjligheter efteråt, t.ex som Art director eller grafisk formgivare eller är en yrkeshögskola bättre i det fallet?

    Jag funderar även på ekonomiprogrammet på universitet/högskola eftersom det kan ge mig fler och kanske bättre karriärsmöjligheter. Hittar ingen information om detta så måste fråga - Kan jag arbeta som marknadsförare/kommunikatör etc efter en examen som (cevil)ekonom? Ger det mig sämre eller bättre möjligheter inom den branschen samt skulle lönen bli högre? Tacksam för en förklaring på detta!

    Vänliga hälsningar
    Hanna

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Hanna,

    inget av de yrken du nämner i din fråga är ett Reglerat yrke, dvs det står arbetsgivaren fritt att anställa vem hen vill.
    Det är endast inom de Reglerade yrken>>> som det ifnns strikta krav på vilka utbildningar som krävs.
    Därför är det mycket svårt att ge ett klart och konsist svar på din fråga, därför att varje enskild arbetsgivare kan tänka "på sitt eget sätt" och ofta ta hänsyn till "övriga meriter", som t.ex språkkunskaper, personliga egenskaper, tidigare arbetslivserfarenhet, rekommendationer/referenser och även "andra saker" som t.ex Korkort och tillgång till bil kan i vissa fall förefalla som avgörande för att få just "det där jobbet", om det t.ex krävs att man ska snabbt kunna förflytta sig mellan olika adresser inom samma arbetsdag.

    Ang. Civilekonom
    Det är en "etablerad yrkestitel" och 4-årig heltidsutbildning från Civilekonomprogrammet krävs för att kunna "titulera sig" som Civilekonom. Vanliga arbetstitIar/yrkesroller för civilekonomer/men också för "vanliga ekonomer" är:
    utredareaffärsutvecklare, banktjänsteman, controller, ekonomichef, marknadsförare, projektledare, revisor, skatterevisor, rådgivare (bIand annat företagsrådgivare), försäljningschef, företagssäIjare eller inköpare av varor och tjänster, ekonomikommentator, privatrådgivare och produktchef.

    Art Director>> har allts som oftast utbildning inom Grafisk formgivning.
    Marknadsförare>>> & Kommunkatörer>> kan ha diverse olika utbildningsbakgrunder - allt från självlärda /autodidakter>>/ till långa universitetsutbildningar t o m forskarnivå.

    Yrkeshögskola är känd för att "ge jobb". Över 90% av de f d studerande på yh, som avslutar sina studier och tar examen - får jobb i princip direkt efter sina yh-studier och de flesta också inom branscher som har "direkt anslutning" till det de läste på yrkeshögskolan.
    Anledning till det är att yh-utbilndingar tas fram av näringslivet och speglar de behov som näringslivet har. De flesta yh inkluderar också rätt mycket praktik. På praktikplatsen kan man knyta viktag kontakter. Många yh-studerande får jobb på eller via sina praktikplatser.
    Vi kan varmt rekommendera att kika på utbudet av yh-utbildningar på www.yhguiden.se

    ***
    Det går alldeles utmärkt att söka till högskola och till yrkeshögskola>> samtidigt. De ansökningar sker helt oberoende av varandra. Sedan, om det blir så att du får plats på flera ställen, kan du välja vilken plats du tackar Ja till.