Jessica
    Hej!
    Jag är intresserad av att läsa till civilingenjör i Lund, men eftersom jag gick samhälle på gymnasiet behöver jag komplettera. Jag har läst Ma3 så en teknisk bastermin borde enligt vad jag förstått räcka, men vissa saker är lite oklara:

    1. Ger en teknisk bastermin sämre kunskaper/gör det svårare att komma in, jämfört med ett tekniskt basår?
    2. Kan jag läsa teknisk bastermin på Jönköping University (distans), för att sedan söka in i Lund? Jag vet att man efteråt får garanterad plats på JU, men jag är inte intresserad av det.
    3. Får man betyg i kurserna på teknisk bastermin? Och räknas då dessa in i ens meritvärde eller gör att man hamnar i en annan grupp eller något? Jag har 22 i meritvärde nu och har ingen lust att sänka mig.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica.

    eftersom du på gymnasiet ej blev behörig /fick inte rätt Särskild behörighet/ behöver du KOMPLETTERA. Och kommer därför att prövas i BII, kompletterings urvalsgruppen.

    Komplettera kan du på komvux, på folkhögskolor eller på naturvetenskapliga/tekniska basår och basterminer (man får se exakt vad basåret och basterminen innehåller för kurser - det kan variera från ett lärosäte till nästa och från termin till termin). Ansökningsperiod börjar 15 sept och det är till den dagen som utbudet kompletteras och fastställs. Det är därför bra att vänta till 15 sept., men vill du, kan du redan nu kontakta studievägledare på basterminen och fråga om det redan nu är bestämt vad den utbildningen ska innehålla för kurser.
    Sedan kan du kontakta studievägledare på den utbildningen dit du vill söka sen och fråga om de kommer att acceptera den behörighet du kan få på basterminen på ett annat lärosäte.

    Det är nämligen så här att Basår och Basterminer faller under kategorin "förutbildning" - det är gymnasial utbildning som ges på högskolenivå... :) ... och det är varje högskola/universitet som själva bestämmer över Förutbildningar: vad de ska innehålla mm.

    Läser man på Komvux eller gör prövningar - då är det känt på förhand vilka kurser man läser /exakt/.

    Om skillnader mellan at komplettera på komvux eller på basår/basterminer kan du läsa på www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Komplettera kan du även på folkhögskolorna>>, där man får OMDÖME, och inte betyg. Om det är omdöme står att du har uppnått Särskild behörighet i "följande gymnasiala kurser" - då blir du behörig, men ditt meritvärde från gymnasiet påverkas inte (eftersom betyg från gymnasiet och omdöme från folkhögskolor får inte "sammanföras"...:).

    Råder dig söka både till komvux och till basterminen också; och även till några folkhögskolor. Det är så att platsgaranti finns ju inte på någon av de kompletterande utbildningar; t.ex kanske hela utbildningen ej startar... och söker du bara ett alternativ, kan du bli utan plats.
    Söker du flera alternativ, kan du bli antagen till flera samtidigt, och kan då välja ... :)