Rasmus
    Hej,

    Jag läser för närvarande tekniskt basår på KTH. Mina intentioner är att påbörja civilingenjörsstudier till HT19.

    Min studiesituation ser ut som så att jag med största sannolikhet kommer att klara båda kurserna i matematik samt fysik. Däremot blev jag underkänd på Kemi 1 och behöver således gå om kursen.

    Det jag undrar är därför om det är möjligt för mig att bli behörig till ingenjörsstudier redan nu i höst genom att fullfölja basårets kurser och parallellt läsa om Kemi 1 genom komvux?

    Jag förstår att jag inte kommer att behålla min garantiplats, dock så har jag tillräckligt i meritvärde för att komma in på den utbildning jag tänkt mig.

    Min följdfråga är därför, förutsatt att ovan beskrivna scenario är möjligt, hur detta kommer att påverka mitt meritvärde?
    Jag vet att tekniskt basår vid universitet enbart ger behörighet och inte påverkar meritvärdet, tillskillnad från komvux där det räknas till gymnasiebetygen. Men i mitt fall kommer jag läsa kurser dels via universitetet och dels genom komvux. Kommer då:

    a) de avklarade kurserna från KTH stå utanför mitt meritvärde samtidigt som kemikursen på komvux räknas med?

    eller

    b) kommer samtliga kurser räknas med i meritvärdet då basåret inte fullföljdes till 100%?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är en ovanlig situation du beskriver i din fråga; tror inte det finns regler, som är skrivna just för den situationen men Tror det är alternativet a), som kommer att gälla, alltså kemi 1 kurs med betyg från komvux, kommer räknas in i ditt jämförelsetal ( förutsatt att du får Godkänt betyg ).

    Studie- och yrkesvägledare