Erik

    Hej,

    Jag gick samhällsprogrammet på gymnasiet med medier, samhälle och kommunikation som inriktning. Jag fick dock en massa F i trean vilket gjort att jag nu pluggar på komvux för att ta min gymnasieexamen med fullständiga poäng. Jag förstår att jag måste ha Svenska 3 (studerar just nu) för att få examen från samhällsprogrammet för att den ingår i gymnasiegemensamma ämnen, men hur gäller det med programgemensamma ämnen? Jag saknar Filosofi 1 (har betyg i Psykologi 1 samt Moderna språk). Måste jag läsa Filosofi 1?

    Nedan har jag klistrat in de kurser jag har betyg i och de kurser jag håller på att läsa. Har ersatt en del ämnen från min inriktning med ämnen från programfördjupningen (t.ex. Webbutveckling).

    Engelska 5 - 100p
    Engelska 6 - 100p
    Engelska 7 - 100p
    Historia 1b - 100p
    Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering - 100p
    Idrott och hälsa 1 - 100p
    Journalistik, reklam och information 1 - 100p
    Matematik 1b - 100p
    Matematik 2b - 100p
    Medieproduktion 1 - 100p
    Moderna språk 1, Spanska - 100p
    Moderna språk 2, Spanska - 100p
    Naturkunskap 1b - 100p
    Psykologi 1 - 50p
    Religionskunskap 1 - 50p
    Samhällskunskap 1b - 100p
    Samhällskunskap 2 - 100p
    Samhällskunskap 3 - 100p
    Svenska 1 - 100p
    Svenska 2 - 100p
    Gymnasiearbetet - 100p

    Total: 2000 poäng

    Läser just nu på komvux:

    Svenska 3 - 100p
    Geografi 1 - 100p
    Webbutveckling 1 - 100p

    Planerar att läsa nästa termin:

    Matematik 3b - 100p
    Webbutveckling 2 - 100p

    Total: 2500 poäng

    Ser detta bra ut för en examen från samhällsvetenskapsprogrammet eller måste jag ha Filosofi 1?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Erik,

    betyg i Idrott och hälsa 1 - 100p, får ej ingå i Examensbevis från KOMVUX. Och 2400 poäng räcker för att kunna få Examensbevis - från KOMVUX.

    För övrigt, så tycker jag att din planering ser bra ut  & strider ej mot någon av de punktena som nämns på www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/hogskoleforberedande-examen .
    Dock är det rektor på komvux som skriver under ditt framtida examensbevis, därför är det bra att få planeringen - på förhand - godkänd av personal på Komvux i din kommun.

    Liselotte