Stefan
    Hej,
    Börjar KPU till sommaren, inriktning ämneslärare åk 7-9 i samhällskunskap.
    Har en fråga gällande utökad behörighet för att få undervisa i musik i åk 4-6.

    Jag läser på skolverkets hemsida att man rätt att undervisa även i årskurs 4-6 om man har behörighet för åk 7-9. Dvs i de ämnen man har behörighet i. I mitt fall då samhällskunskap. Förstår också att man kan utöka sin behörighet genom att läsa in fler ämneskunskaper. I skolverkets tabell står det 30 poäng för musikämnet för åk 4-6. Jag har dryga 50 poäng i musik. Innebär det att jag kan få behörighet för att undervisa i musik i åk 4-6 efter avslutad KPU? Finns det specificerat någonstans exakt vilka musikkurser som måste ingå?

    Vänligen
    Stefan Langendorf

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan, det är skolverkets avdelning för legitimationer som bestämmer ... kika också gärna på Utb.info på yrke/musiklarare

    Hur reglerna för lärarlegitimation tolkas, är upp till skolverket och ingen annan kan lova ngt. För att - oavsett vad du får för svar på andra håll, är det sedan ändå det beslutet som skolverket fattar, som kommer att gälla.

    Studievägledare på lärarhögskolorna kan ev ha ngt sort svar ang hur det varit förr (några exempel med tidigare studerande) men de kan inte heller bestämma ang hur skolverket tolkar reglerna framöver; det kan bli generösare tolkning pga lärarbrist eller tvärtom, striktare tolkning - pga man vill höja kvalitet på undervisningen.