Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jelena,
    anställda har rätt att ta tjänstledighet för studier men det finns ett antal regler kring det. t.ex kan du kika på info på den här hemsidan: kommunal.se/pa-jobbet/studieledighet - personalhandläggare och/eller personalchef hos de enskilda arbetsgivare bör känna till de reglerna och kunna lämna ut info om dem till de anställda.
    Om hen som vill ta tjänstledighet för studier är fackligt ansluten, kan hen med fördel vända sig till sin facklig representant. Olika fackföreningar kan ha förmånliga avtal med arbetsgivare och bl.a som kan gälla frågor kring tjänstledighet, t.ex kan i vissa fall gälla att arbetsgivare får max skjuta upp studiestart på kortare tid än 6 månader... Fackföreningsmedlemmar kan ha flera förmåner vad gäller studier, t.ex kan de ibland få ersättning för kostnader för kurslitteratur (i alla fall delvis).
    Arbetsgivare kan frivilligt erbjuda många förmåner till de studerande som är tjänstlediga för studier - t.ex kan man komma överens att under lovveckorna kan personen arbeta på den arbetsplatsen från vilken hen är tjänstledig.
    Vi känner också till några fall när de studerande kunde arbeta och studera samtidigt - även om det handlade om heltidsstudier, t.ex om studierna är på distans kan personen kanske arbeta halvtid.
    Vi känner även till några mycket förmånliga "varianter" - när de anställda fick behålla heltidslön men arbetade de facto endast 75% och bedrev studier på halvtid vid sidan av... alltså studerade de delvis på arbetstid med lön; detta är dock inte en allmän rättighet men de som vill studera kan fråga sina arbetsgivare om de kan få några fördelar eller förmåner. Är man fackligt ansluten kan man med fördel först fråga sina fackliga representanter om vilka förmåner som ev fick i de avtal som arbetsgivare och facket kom överens om. Sedan kan man ansöka om ännu fler förmåner, men det är inte säkert man får dem.
    Vänligen
    Julia