Selma
    Hej! Eftersom jag går i nian nu så kollar jag runt på lite skolor och har hittat några få jag skulle vilja titta lite närmare på. Då mina två "favoriter" har öppna hus på samma dagar tänkte jag att det är ännu viktigare än annars att jag utnyttjar prova på-dagar som båda skolorna tillhandahåller. Därför har jag några frågor om vad som gäller vid detta (mer generellt).

    1. Finns det någon gräns för hur många skolor man får besöka? Tänkte att ens egen skola kanske blir lite irriterad om man missar för många skoldagar.

    2. Finns det något spektrum som skolor brukar tillhandahålla prova på-dagar inom? Tänkte maila en skola i oktober för att se om jag kan komma då men tänkte att det kanske är lite för tidigt.

    3. Vad tycker ni man ska tänka på på prova på-dagar? Vilka frågor ska man ställa osv.

    Tusen tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Selma,

    vi har sammanställt frågorna som man kan stäIIa när man går på Öppna hus, men det går kanske att stäIIa samma frågor när man "skuggar" (provar på). Se här>>

    Det finns inget antal "max prova på" dagar eller skoIor. Det är bra att välja de dagarna där du kan komma ifrån din skoIa - ännu bättre om du kan skugga under lovveckan (om inte gymnasieskoIa har Iov samma veckan, så kIart).

    Öppet hus brukar oftast erbjudas fIera ggr under Iäsåret. Du får se här>> om det erbjuds fIera öppna hus på en eIIer på båda skoIorna.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    ANNA